Zoals je misschien wel weet, kun je allerlei subsidies krijgen bij aanschaf of lease van een milieuvriendelijke of energiezuinige auto. Maar let op: je moet er wel op tijd bij zijn, anders vis je achter het spreekwoordelijke net. Voor een aantal fiscale regelingen is het budget voor 2022 al op. Bij andere is er op dit moment nog budget beschikbaar. In dit nieuwsbericht zetten we ze voor je op een rij en lichten we een tipje van de sluier op voor 2023.

Milieu-investeringsaftrek (MIA)

Dit is een aftrekpost van maximaal 45% die je als ondernemer krijgt op milieuvriendelijke investeringen zoals bijvoorbeeld een elektrische bestelauto, elektrische taxi of speed-pedelec. Je moet dan een investering hebben gedaan in een vervoermiddel dat niet ouder is dan 6 maanden óf niet meer dan 6.000 op de kilometerteller heeft staan. Bovendien moet je deze investering binnen 3 maanden aanmelden op www.rvo.nl. Wanneer jouw aanvraag wordt goedgekeurd (en er nog budget is) krijg je een meldingscode die je kunt verwerken in jouw aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.

Vervroegde afschrijving (Vamil)

Kun je als ondernemer gebruik maken van de Vamilregeling? Dan betekent dit dat je tot maar liefst 75% van jouw investeringsbedrag willekeurig af mag schrijven, dat wil zeggen: op welke manier jou dan ook het beste uitkomt. Je mag vroeger of later afschrijven, net wat je wilt. Hierdoor kun je een hoge winst afromen door een hoge afschrijving of in jaren met een lagere winst minder afschrijven zodat je deze aftrekpost kunt uitstellen naar een jaar waarin je er wel optimaal van kunt profiteren. Ook voor deze regeling moet je je tijdig aanmelden. Meer informatie vind je op de website van de RVO. Via deze website kun je ook de aanvraag regelen.

Energie-investeringsaftrek (EIA)

Deze aftrekpost lijkt heel erg op de hiervoor genoemde MIA. Het verschil is dat het hier om energiezuinige bedrijfsmiddelen gaat. Ook een investering die onder deze regeling valt moet je aanmelden. Dit kan erg interessant zijn, want de EIA is dit jaar maar liefst 45,5%. Meer informatie over deze regeling kun je vinden door te klikken op deze link.

MIA/Vamil/EIA 2023

Het is op dit moment nog niet bekend voor welke vervoermiddelen je in 2023 aanspraak kunt maken op de MIA, Vamil en EIA. Dit wordt pas bekend gemaakt na de Kerstdagen. Natuurlijk houden we je via deze website op de hoogte. Wel is al bekend gemaakt dat het budget voor deze regelingen in 2023 fors hoger zal zijn.

Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto (SEBA)

Grofweg is dit een subsidie die je aan kunt vragen wanneer je als ondernemer wilt investeren in een elektrische bestelauto. In tegenstelling tot de hiervoor genoemde subsidies, gaat het hier om een nettobedrag. Deze netto subsidie kan oplopen tot maximaal 5.000 euro. Ook voor deze subsidie moet je jouw investering melden bij de RVO. Het verschil met de MIA is bijvoorbeeld dat het hier echt om een nieuw vervoermiddel moet gaan: de zogenoemde datum eerste tenaamstelling moet gelijk zijn aan de datum dat de auto is ingeschreven bij de RDW. Daarnaast moet je de subsidie aanvragen voordat je de auto definitief hebt besteld. Extra leuk is dat je voor een nieuwe bestelauto dus zowel MIA als SEBA kunt aanvragen.

Helaas was de SEBA-pot voor 2022 leeg op 29 oktober jl. Was je te laat met aanmelden, dan heb je dus pech. Het goede nieuws is er vanaf 10 januari aanstaande een nieuwe SEBA-pot voor je klaarstaat.

SEBA 2023

Ook in 2023 kun je gebruik maken van de SEBA. Wij hebben gehoord dat dit ook kan met een offerte uit 2022, mits natuurlijk aan de overige voorwaarden wordt voldaan. De SEBA 2023 is gelijk aan de SEBA 2022, dus ook maximaal 5.000 euro netto. De overheid stopt volgend jaar miljoenen extra in de SEBA pot, dus je hoeft jouw investering niet direct op 10 januari aan te vragen. Wacht er ook weer niet te lang mee, want op is in dit geval ook op. Via deze link kom je terecht op de officiële informatiepagina. Daar vind je ook de aanmeldlink.

Subsidie Emissieloze Personenauto Particulieren (SEPP)

In tegenstelling tot de andere subsidies, is deze subsidie bestemd voor particulieren. Sta je dus op het punt om een nieuwe of gebruikte elektrische auto te kopen of leasen? Kijk dan even op de SEPP pagina van de RVO. Wacht daar niet al te lang mee, want de SEPP-pot is meestal heel snel leeg, vooral bij een nieuwe auto vis je heel snel achter het net. Je raadt het al: het heeft geen zin meer om SEPP voor 2022 aan te vragen. Deze subsidiepot is al lang leeg.

SEPP 2023

Ook voor de SEPP geldt dat in 2023 een nieuwe ronde van start gaat. Om precies te zijn: op 10 januari aanstaande om 9.00 uur. De SEPP 2023 is vastgesteld op 2.950 euro voor een nieuwe auto en op 2.000 euro voor een gebruikte auto. Op = op. Meer informatie vind je op deze pagina.