Je merkt het aan de pomp: tanken is tegenwoordig een dure hobby. Het einde van de torenhoge brandstofprijzen is mogelijk in zicht. Vorige week maakte de overheid al bekend dat de accijnzen op diesel en benzine binnenkort omlaaggaan. Vandaag kwam daar het nieuws bij dat de staatssecretaris ook het nodige heeft beloofd op het gebied van LPG en LNG.
In dit nieuwsbericht vertellen we je de laatste stand van zaken.

Vooraf

De brandstofprijzen aan de pomp komen natuurlijk niet zomaar tot stand. Een deel van deze prijzen bestaat uit de brandstof zelf. Daarbovenop komt onder meer de winstmarge van de pomphouder en de belastingheffingen: de accijns en de omzetbelasting.

Wat is accijns?

Accijns is een vorm van indirecte belasting, die wordt geheven op de verkoop van bepaalde (verbruiks)goederen. Denk daarbij aan alcohol, tabak en – zoals in dit geval – benzine. Met accijnzen wil de overheid bepaald gedrag ontmoedigen en/of de schatkist vullen.

Accijnsverlaging

Vorige week is bekend gemaakt dat de accijns op diesel en benzine per 1 april omlaaggaat. We gaan er van uit dat dit geen grap is. Vandaag is bekend gemaakt dat per diezelfde datum ook de accijns op LPG en LNG omlaaggaat. Als het goed is, merk je dit direct aan de pomp. Deze accijnsverlaging kost de overheid ongeveer 1 miljard euro.

De praktijk

De accijnsverlaging gaat er zo uit zien:

Benzine min 17,3 cent per liter,

Diesel min 11,1 cent per liter en

LPG/LNG min 4,1 cent per liter

Bij een volle tank met 45 liter benzine bespaar je dan € 9,42 per tank. Tank je diesel, dan is je besparing € 6,04 per tank en bij LPG/LNG ga je er dan € 2,22 op vooruit.

Wil je het persbericht nog eens rustig nalezen? Klik dan op deze link.