Lightyear One, de onthulling!

door | okt 11, 2018

De afgelopen jaren werd Tesla gezien als het nieuwe goud. Elon Musk maakte namelijk met Tesla het elektrische rijden populair en interessant! Heel veel (vooral zakelijke) rijders kozen voor Tesla’s. Onderhand wordt elektrisch rijden steeds meer normaal en heb je een goed aanbod van verschillende elektrische auto’s (EV’s). 

Het voordeel van elektrisch rijden is dat je geen CO2 uitstoot hebt. De grootste nadelen van EV’s zijn: de productie van batterijen en aanleggen van laadpaalvoorzieningen. Het is tijd voor de volgende stap in elektrisch rijden. Namelijk op een energiebron die oneindig is: de ZON! Het Nederlandse en nieuwe bedrijf Lightyear is er klaar voor! Ze hadden ons uitgenodigd om de nieuwe Lightyear One te komen bekijken. Ondanks dat we onze fotocamera’s (ook telefoons) moesten inleveren, zeiden we uiteraard geen nee tegen hun uitnodiging.

Specificaties Lightyear One

Het eerste model van Lightyear heet natuurlijk de “Lightyear One”.  Een auto met een zwarte motorkap, dak en kofferklep. Hier liggen namelijk de zonnepanelen op. In totaal 5 m2 aan zonnepanelen. Deze zorgen voor een actieradius van tussen de 458 km en 817 km.  Lightyear geeft aan dat je:

          458 km haalt bij 130 km/h op de cruise control

          600 km bij normaal rijden met ingeschakelde climate control

         En 817 km bij rustig rijden zonder climate control.

Leuk feitje: bij zonnig weer in Nederland word je actieradius vergroot met 55 km.

De One heeft vierwielaandrijving, wat verzorgd wordt door vier elektromotoren. Net als een Tesla.

Ook een Plug-In

De Lightyear is natuurlijk bedoeld om zijn energie te krijgen van de zon, dus dat je zoveel mogelijk op zonne-energie kunt rijden. Maar als het nodig is, dan kun je de One ook opladen via een laadkabel die op alle aansluitingen past. Zo zegt men althans. Laten we hopen dat ze de belofte ook waar kunnen maken.  

Het uiterlijk

De laatste jaren zijn we gewend aan elektrische auto’s. Elk merk heeft zijn eigen visie hierop. Juist wel óf niet een extravagant uiterlijk. Bij de Lightyear One viel juist de praktische insteek op. Geen extravagant uiterlijk, maar gewoon twee koplampen, waarschijnlijk LED. Onder de koplampen zijn links en rechts ronde ‘halogeen-mistlampen?’  geplaatst. Dus een ander uiterlijk, dan op de bijgevoegde afbeelding. De LED-koplampen worden met elkaar verbonden via een witte lichtlijn, die net onder het logo op de motorkap doorloopt. Zijdelings geplaatste achterlichten worden met elkaar verbonden door een rode “lichtlijn”. Boven deze lijn en onder de achterruit bevindt zich het derde remlicht. De achterwielen zijn net als een de Volkswagen XL1 afgedekt. Dit zorgt voor een extra lage luchtweerstand. Je hebt dan namelijk geen windwervelingen bij de wielkasten van de achterwielen.

We hebben geen buitenspiegels gezien, maar we hebben bij de Audi E-tron kunnen zien dat dat niet meer noodzakelijk is. Daarvoor kun je camera’s aan de buitenkant van de portieren en beeldschermen aan de binnenkant van de portieren plaatsen. Omdat de achterruit voorzien is van zonnecellen verwachten we ook een camera en beeldscherm ter vervanging van de binnenspiegel.

 Vergeten we bijna te zeggen dat de Lightyear One een vierdeurs auto is. Dus plaats voor vier volwassenen. De hoofdruimte op de achterbank blijft nog even twijfelachtig, omdat de daklijn redelijk steil naar beneden afloopt. Hij heeft dus een goede “STROOMlijn”.

Uitvoeringen

De eerste Lightyears worden in 2020 afgeleverd. Dat zijn dan de Pioneer Edition’s. Dat houdt in dat je één van de eerste Lightyears krijgt voor € 119.000,-. Dit volledige bedrag dien je wel nu al aan te betalen.

Indien je minder wenst aan te betalen, dan kun je opteren voor nummer 101 tot 500. Hiervoor vraagt men een aanbetaling van € 19.000,- en deze worden vanaf 2021 afgeleverd.

Indien je een nog lagere aanbetaling wenst en ook nog wel iets langer wilt/kunt wachten, dan kun je kiezen voor de Lightyear’s met productienummers 500 en hoger. De aanbetaling is dan slechts € 4.000,- en deze worden vanaf eind 2021 geleverd.

Bijtelling Lightyear One?

Op dit moment staan zonne-energie aangedreven auto’s nog niet beschreven in een belastingplan. Hiervoor is de RAI Vereniging in overleg met het Ministerie van Financiën om de Lightyear in de categorie waterstof-auto’s te laten vallen. Dat betekent 4% bijtelling over de gehele aanschafwaarde. Dus geen grens trekkend bij € 50.000,-.

Bestellen?

Hiervoor heeft Lightyear een aparte reserveringspagina voor aangemaakt. Zie hier. Hier staan de verschillende reserverings- en aanbetalingsmogelijkheden beschreven. Hij kost € 119.000,- excl. belastingen. Mocht je hem zakelijk willen aanschaffen, dan is het goed om te weten dat Leaseplan als partner aangetrokken is. We verwachten niet dat Leaseplan als enige leasemaatschappij de Lightyear zal kunnen verleasen. Maar bestellingen plaatsen via leasemaatschappijen zal nu nog lastig zijn, maar het is de moeite waard om dit bij je leasemaatschappij of Lightyear na te vragen. 

Hyundai KONA Electric heeft de beste prijs/range verhouding

De twee belangrijkste aanschafcriteria van een elektrische auto zijn: 1. de Range en 2. de Prijs. Als deze criteria samengevoegd worden, dan biedt de Hyundai KONA Electric de goedkoopste elektrische kilometers, oftewel de beste prijs/range verhouding. Het is opvallend...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43,
5406 AN, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394