Hoe Volkswagen weer de wereld wil veroveren

door | jan 13, 2019

Vorig jaar presenteerde Volkswagen trots hun nieuwe platform: het MEB-platform. Dit moet de toekomst worden van Volkswagen, en bepalend worden voor de toekomst van de auto in het algemeen en EV specifiek. Volkswagen hoopt hiermee dat het MEB-platform net zo baanbrekend wordt als de Kever en de T1-bus in het verleden van het concern.

Met het MEB-platform wil Volkswagen binnen enkele jaren de voorloper zijn op het gebied van volledig elektrische auto’s. Het platform – MEB staat voor Modularer Elektro Baukasten – is compleet nieuw ontworpen. Waar Volkswagens huidige elektrische auto’s, zoals de e-Golf, nog aangepaste benzine/dieselauto’s zijn, kan Volkswagen met het MEB-platform een scala aan elektrische voertuigen op de weg zetten.

Heel veel modellen

Het MEB-platform is ontworpen als modulair platform: er kunnen meerdere verschillende auto’s op worden gebouwd. De cijfers liegen er niet om: Volkswagen verwacht in 2022 al 27 verschillende modellen te kunnen aanbieden. Dit is verdeeld over de vier merken van Volkswagen (VW, Audi, Skoda en Porsche) en varieert van stadsauto’s tot SUV’s en busjes. Volkswagen heeft al iets laten zien van de I.D. Neo hatchback en de I.D. Buzz, een knipoog naar de oude VW T1-busjes van vroeger, maar er zijn al andere modellen opgedoken, zoals de I.D. Crozz, de I.D. Vizzion sedan en de Aero.

Het lijkt erop dat Volkswagen niet vergeten is waar het vandaan komt: de elektrische auto’s worden niet voor de elite, maar voor iedereen. Anders dan bijvoorbeeld Tesla, die eerst een vlaggenschip-model presenteerde, wil Volkswagen direct een auto op de markt zetten die minder dan 20.000 Euro kost. Weer een echte wagen voor het volk dus.

Ambitieus is Volkswagen zeker: het verwacht in 2020, dus over twee jaar, al 150.000 elektrische auto’s te hebben geproduceerd. Het merendeel zal in China worden verkocht, waar men al veel verder is met elektrische voertuigen dan hier. Volkswagen verwacht ook in Europa veel elektrische auto’s te verkopen, omdat men hier een goede reputatie heeft. In Amerika, waar Volkswagen door het dieselschandaal grote klappen heeft gekregen, zal het moeilijk zijn een groot marktaandeel te krijgen.

Volkswagen samenwerking met Ford

Om de EV’s ook in Amerika te maken heeft Volkswagen een opmerkelijke partner gevonden: Ford. Dit bedrijf heeft een uitstekende reputatie in Amerika, maar heeft het moeilijk met terugvallende verkopen in Amerika en Europa. Zowel in Amerika als in Europa is Ford gedwongen het aantal modellen fors te verminderen.

Naar verluid maken Ford en Volkswagen hun plannen binnenkort bekend op de Detroit Motorshow. De samenwerking kan betekenen dat er in de toekomst misschien ook Ford’s op het MEB-platform gaan verschijnen. Dit is niet ongewoon: zo delen de nieuwe Toyota Supra en de BMW Z4 het onderstel en de motor. Men spreekt niet van een overname, slechts een nauwe samenwerking.

De samenwerking kan verder gaan dan alleen het delen van onderdelen: omdat Volkswagen zijn busjesfabriek in Hannover geschikt wil maken voor de I.D. Buzz, gaat de productie van de huidige T6-bus mogelijk plaatsvinden in de Ford Transit-fabriek in Turkije.

Achterwielaandrijving

De ontwikkeling van het MEB-platform begon in 2015. Het platform is een soort slee van modules, waar de auto bovenop wordt gebouwd. De accu’s zitten dus onder de vloer, waardoor het zwaartepunt laag blijft. De zitpositie is ook automatisch hoger. Om voldoende bodemvrijheid te creëren, moeten er minstens 18-inch velgen worden gemonteerd.

De echte autoliefhebber zal verheugd zijn met het feit dat de auto’s achterwiel-aangedreven óf all-wheel-drive zijn. Voorwielaandrijving, wat al dertig jaar de norm is, is geen logische keuze meer: achterwielaandrijving zorgt voor een betere tractie, grotere wendbaarheid en een betere gewichtsverdeling. De motor kan voor, achter of op beide plaatsen zitten. Door de elektrische aandrijving gaat er geen aandrijfas meer naar achteren, en is er maar een kleine tunnel in het interieur. Hier lopen de stroomkabels en de koelvloeistof-leidingen door. Dit komt ten goede aan de interieurruimte.

De precieze details van de motoren zijn nog onbekend. Volkswagen heeft bekend gemaakt te starten met slechts twee motoren voor alle modellen: via software en versnellingsbak krijgen verschillende modellen andere rij-eigenschappen. Men verwacht een actieradius van zo’n 300 à 400 kilometer WLTP. De accu’s zijn vloeistof-gekoeld en zijn waarschijnlijk van LG of Samsung. Meerdere accu’s zijn geschakeld in modules, die naast elkaar aan het platform zitten. De modules zijn wezenlijk anders dan bijvoorbeeld die van Tesla: zo verloopt de koeling anders en heeft Volkswagen extra beschermingsplaten van staal.

Toekomstbestendig MEB-platform

De toekomst zal uitwijzen of Volkswagen slaagt in zijn amibitieuze plannen. Misschien gaan we de eerste modellen dit jaar al in het echt zien. Als Volkswagen slaagt in zijn opzet, dan is de kans groot dat ze een autofabrikant van betekenis blijven en een zekere toekomst tegemoet gaan. Er hangt dus veel af van het MEB-platform.

Autoverkoop november 2019 +14,2%

In Nederland zijn in november in totaal 39.514 nieuwe personenauto’s geregistreerd tegenover 29.763 stuks in november 2018 – een toename van 14,2 procent. Daarmee is november de derde maand op rij met aanzienlijk betere verkoopresultaten. De eerder opgelopen...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43,
5406 AN, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394