Private leaserijder zoekt én maakt online keuze voor leaseauto

door | dec 12, 2018

Het merendeel van de private leaserijders geeft aan zich ruim een uur te oriënteren op een nieuwe private leaseauto. Hierbij geeft 87% van de consumenten aan dat de informatie van de leasemaatschappij over de desbetreffende leaseauto niet voldoende is, waardoor men op zoek gaat naar meer informatie via de website van de importeur. Het risico voor universele leasemaatschappijen is daarbij levensgroot; de consument schaft liever bij de importeurswebsite aan dan bij de captive leasemaatschappij.

De interesse voor de customer journey van een private leaserijder stijgt met de groei van het private leasewagenpark. Waar de eerste jaren veel leasemaatschappijen met argus ogen naar de private leasemarkt keken (want: relatief veel werk voor één order), wordt de private leasemarkt nu omarmt. Private Lease is hét segment binnen de zakelijke automarkt dat met vele tientallen procenten per jaar groeit. Binnen slechts enkele jaren is het Private Leasewagenpark onderhand uitgegroeid tot ruim 100.000 auto’s1.

De private leaserijder zoekt enkel online

De customer journey van de private leaserijder is wezenlijk anders dan van de “gewone” leaserijder. Hij komt nog het meeste overeen met het koopproces van een particulier die online shopt. In grote lijnen: de private leaserijder zoekt enkel online. Daarbij zoekt hij/zij niet alleen op de website van de universele leasemaatschappij, 87% van de ondervraagden vindt de informatie over de leaseauto onvoldoende en bezoekt daarom óók nog de website van het automerk zelf. Opvallend is ook dat de private-leaserijder alleen de offline winkel (autodealer) bezoekt wanneer het nodig is, bijvoorbeeld enkel bij aflevering van de auto.  

Volgens het WUA-onderzoek2 blijkt dat slechts een derde van de private leaserijders behoefte heeft aan een dealer-offerte. Ruim 50% van de ondervraagde consumenten geeft aan dat ze de dealer slechts nodig hebben voor de aflevering van de auto. Voor 55% van de consumenten begint en eindigt de zoektocht online. De overeenkomst met een online shopper wordt bevestigd doordat 63% in de jij-vorm aangesproken wil worden. 82% geeft aan dat een goed werkende en goed uitziende website belangrijk is voor het wel-of-niet afsluiten van een private leasecontract.

1Bron: VNA (Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen). Zij vertegenwoordigen met hun leden ruim 90% van de Nederlandse Autoleasemarkt.

2WUA, (2018).Web Performance Scan Private Lease juni 2018. Toelichting: In 2018 heeft WUA om de maand 200 potentiële leaserijders zich één uur lang vrij laten oriënteren op een nieuwe Private leaseauto met contract. In totaal 600 consumenten in de eerste maanden van 2018.

Met nieuwe Michelin band 0% PLAKkans

Deze nieuwe Michelin-band biedt evenveel comfort als een huidige (lucht)band, gaat langer mee en je kunt hem niet meer lek rijden.  Michelin gaat gezamenlijk met General Motors een nieuw type band testen. Één die niet meer met lucht opgeblazen wordt en door het Unique...

Hoeveel zuiniger is een start-stopsysteem?

Steeds meer wagens hebben een start-stopsysteem, waardoor de motor uitgaat als de auto even stilstaat. Dat systeem zou brandstofverbruik schelen en de uitstoot van uitlaatgassen verminderen. Maar het opstarten van de motor kost relatief veel energie. Pakt het...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43,
5406 AN, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394