Opel Grandland X doet zijn naam eer aan

door | mei 2, 2019

Is de dieselmotor ten dode opgeschreven? Welnee, er zijn nog steeds talloze modellen leverbaar met een dieselmotor, waaronder de Opel Grandland X. Wij reden Opels grootste SUV met een 1.5 liter CDTI-dieselkrachtbron. Is deze auto interessant voor zakelijk gebruik? Dat zochten we uit tijdens deze rijtest met de Opel Grandland X. 

Wat voor auto is de Opel Grandland X?

Opels SUV-succes begon met de Mokka in 2012. Destijds was Opel in handen van General Motors. In 2016 is het model grondig aangepast en werd de naam veranderd naar Mokka X. Kort daarna volgden meer SUV-modellen, zoals de Crossland X en Grandland X.

Het laatstgenoemde model is gebaseerd op de Peugeot 3008 en dat merk je in positieve zin. Het succes van dit model is ook van toepassing op de Grandland X. In het eerste kwartaal van 2019 zijn er 1.327 exemplaren op kenteken geplaatst. Dat is flink meer dan één jaar geleden in dezelfde periode: toen werden er 835 stuks geregistreerd.

De Grandland X is een fraaie vervanger van de MPV. Door de kunststofbescherming rondom maakt hij een avontuurlijke indruk, maar van een échte terreinwagen is geen sprake. Daarvoor is hij té beschaafd! De geteste uitvoering (Business Executive) heeft een witte carrosseriekleur en zwart dak. Hierdoor heeft de Grandland X, voor het oog, een coupé-achtige daklijn. Erg mooi!

Hoe luxe is de Grandland X?

Zeer luxe, maar uiteraard niet standaard. De gereden versie is de Business Executive en biedt werkelijk alle luxe voor de zakelijke rijder. Denk aan volledig lederen bekleding, stoelverwarming vóór en achter en een panoramadak.

Dat is niet alles. Naast meesturende koplampen en een achteruitrijcamera, is hij voorzien van parkeersensoren vóór en achter en een elektrisch bedienbare achterklep. Door middel van een schopbeweging onder de achterbumper opent en sluit de kofferklep, maar de sensor reageert niet altijd. Wij gebruiken daarom liever de knop op de afstandsbediening of de achterklep zelf.

Het infotainmentsysteem is afkomstig van Peugeot. Over de gebruiksvriendelijkheid zijn wij erg te spreken. De indeling is logisch, al reageert het systeem soms wat traag.

De stoelen zitten erg fijn en zou rugklachten moeten voorkomen. Deze ergonomische stoelen zijn 8-voudig verstelbaar en maken onderdeel uit van het Executive+ pakket. Wij zouden deze optie absoluut aanraden, wanneer je dagelijks veel kilometers aflegt. Ideaal voor de kilometervretende zakelijke rijder.

Hoe rijdt de Grandland X?

Daarnet zeiden we het al: de Opel Grandland X leent de technische basis van de Peugeot 3008. Dit betekent dat er onderling ook motoren worden uitgewisseld. De geteste uitvoering beschikt over een 1.5 liter dieselmotor, dezelfde motor als in de eerder gereden Peugeot 308.

De motor is goed voor 130 pk en 300 Nm koppel, wat voldoende vermogen is voor dagelijks gebruik. Toch is het gewichtsverschil tussen de Grandland X en 308 met dezelfde motor goed merkbaar. Dat is absoluut geen schande, want de Grandland X bevindt zich een klasse hoger en is bijna 200 kg zwaarder.

Desondanks noteren wij een zeer net praktijkverbruik voor een auto van dit formaat. Daar word je werkgever blij van. Gemiddeld verbruikt de Grandland X 1.5 CDTI 5,0 liter per 100 km. Dat is een verbruik van 1 op 20 kilometer. 

Conclusie rijtest Opel Grandland X

Na ruim een week in deze ideale leaseauto te hebben gereden, zijn we onder de indruk van hoe Opel zijn modellen verbetert. De overname door PSA Peugeot Citroën pakt erg positief uit: het zorgt voor een goede technische basis, terwijl Opels degelijk imago intact blijft.

De Grandland X is een schitterende verschijning en dankzij de luxe-voorzieningen is hij de ideale leaseauto. Het rijgedrag is goed, de motor is prima voor snelwegkilometers en het infotainmentsysteem is gebruiksvriendelijk. Kort samengevat is de Grandland X ideaal wanneer je praktisch gebruiksgemak wenst (veel ruimte) en dagelijks behoorlijk wat kilometers maakt. 

Met nieuwe Michelin band 0% PLAKkans

Deze nieuwe Michelin-band biedt evenveel comfort als een huidige (lucht)band, gaat langer mee en je kunt hem niet meer lek rijden.  Michelin gaat gezamenlijk met General Motors een nieuw type band testen. Één die niet meer met lucht opgeblazen wordt en door het Unique...

Hoeveel zuiniger is een start-stopsysteem?

Steeds meer wagens hebben een start-stopsysteem, waardoor de motor uitgaat als de auto even stilstaat. Dat systeem zou brandstofverbruik schelen en de uitstoot van uitlaatgassen verminderen. Maar het opstarten van de motor kost relatief veel energie. Pakt het...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43,
5406 AN, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394