Rijtest Jeep Compass, voor de bijtellende leaserijder

door | jul 20, 2018

Jeep, het merk dat bekend is geworden vanwege de Tweede Wereldoorlog. Er werden er toen tussen 1941 en 1945 640.000 van gemaakt. Voorzien van een 2,2 liter motor met 60 pk gecombineerd met niet te veel technische snufjes. Tussen de Willys MB Jeep en de door ons gereden Jeep Compass zitten wel wat grove overeenkomsten. Die zoeken we uit via deze Jeep Compass rijtest. Maar de belangrijkste vraag die we ons stelde was: is dit een aantrekkelijke leaseauto?

Wat valt op aan de Compass?

Als eerste zie je dat de Compass een grotere broer heeft. Je verward hem snel met de grote stoere Jeep Grand Cherokee. Vooral van voren zie je de herkenbaarheid met dezelfde 7-gatige grille. Deze zat destijds ook al op de Willys Jeep. Recht van achteren zou je er ook nog een Grand Cherokee in kunnen zien, maar schuin van achter niet. De Compass heeft een bijna vrouwelijke chromen lijn die eerst vanaf het dak overgaat tot een lijn onder de ramen. Het breekt het stoere karakter van de auto. Daarom had het van ons niet gehoeven.

Van binnen

Het Jeep-gevoel wordt verder voortgezet aan de binnenkant van de auto. Middels de hoge instap neem je plaats op een goede autostoel. Gelukkig niet een stereotype grote Amerikaanse autostoel, die wel wat weg heeft van een fauteuil. Je kijkt uit over een groot en diep dashboard, welke goed in elkaar steekt. De Fiat-invloeden zijn wel zichtbaar (ronde lijnen), wat weer een beetje afbreuk doet aan het stoere karakter en uiterlijk van Jeep. Elk nadeel heeft ook zijn voordeel. Want Fiat geeft wel een Europees gevoel mee aan het dashboard. Dus goed voelende, ogende en georganiseerde knoppen!

En het onderstel is…

Een Jeep, is en blijft een Jeep. Hij moet niet strak sturen, hij moet terreinwaardig zijn en dat is de Jeep Compass. Als je het terrein ingaat, dan kun je kiezen uit verschillende instelmogelijkheden van de versnellingsbak. Wij hebben hem in het zand geprobeerd en dat ging goed!

De meeste tijd zal hij wel doorbrengen op de snelweg. Hij is daarvoor niet te zacht geveerd, maar lekker comfortabel. Wat dat betreft ideaal voor de kilometervreter. De kilometervreter heeft bij deze € 43.000,- kostende Compass ook wat comfort-verhogende zaken tot zijn beschikking zoals lane departure assist. Uiteraard ontbreken ook cruise control, climate controle etc. niet. Adaptive cruise control hadden we nog wel prettig gevonden. Deze is gelukkig wel bestelbaar, in twee optiepakketten van € 1.900,- en € 2.800,-. Je krijgt dan bijvoorbeeld ook een elektrische achterklep, xenon verlichting of elektrische en geventileerde stoelen. Het aanwezige navigatiesysteem is van hoge kwaliteit. Het is een Navtech systeem waarbij begeleiding top is!

Dikke of zuinige motor?

Bij een Jeep verwacht je een 6-cilinder. Maar tja, dat is niet meer van deze tijd. Wij hadden het genoegen van een 1.4 4-cilinder met 170pk. Vooral door de turbo mis je de trekkracht van een 6-cilinder niet, maar wel het geluid. Echter, het geluid werd ruimschoots gecompenseerd door het Beats Audio systeem. Dat zorgde tezamen met de DAB+ radio voor een kraakhelder geluid.

Het trekgewicht van 1.000kg geremd is iets wat we niet van Jeep verwachten. De motorinhoud speelde daarbij misschien ook een rol.

We reden de 170pk sterke benzinemotor met vierwielaandrijving én automaat. Daardoor is dit niet de zuinigste variant met een gemiddeld verbruik van 1:11,6. De 140pk sterke benzinemotor verbruikt in de praktijk 1:12,5. De dieselmotoren zijn natuurlijk de zuinigste versies met 1:16,4 voor de 1.6D. Voor ieder wat wils. Dit zijn verbruikscijfers van leaserijders verzameld door Travelcard.

Goede uitgeruste Jeep Compass

De uitrusting is goed. Alles zit er op wat je minimaal verwacht voor een auto van € 43.000,- (prijs testauto), zoals leder, climate control, automaat met verschillende terreininstellingen en navigatie. Speciaal voor de zakelijke rijder is er nu ook de Jeep Compass Business Pack. Voor € 35.450,- rijd je een Compass met navigatie inclusief smartphone integratie, achteruitrijcamera, climate control en lane departure assist.

Hoe zit het met de restwaarde?

Samen met onze partner Autotelex hebben we de restwaarde bekeken. Deze komt bij het gemiddelde leasecontract, 48 maanden en 30.000km/jaar uit op 47%. Dat is iets lager dan het gemiddelde van dit segment auto’s, maar het past wel bij een Amerikaanse auto. De invloed van het Europese Fiat zal een positieve uitwerking hebben de ontwikkeling van de restwaarde. Het is daarom interessant ook zeker interessant om een gebruikte Jeep Compass te kopen. Het Amerikaanse “veel voor weinig” spreekt ook de Nederlander aan.

Zakelijke conclusie rijtest Jeep Compass

De Jeep Compass is een ondergewaardeerde zakenauto. In tegenstelling tot zijn terreinlooks is het een uitstekende kilometervretende auto. Hij past minder bij de sportieve zakenman/vrouw, maar wel bij de zakelijke rijder waarbij zijn auto zijn kantoor is. Je voelt je er namelijk in thuis, hij is comfortabel en voorzien van de gemakken die je graag wenst. De Compass heeft veel kwaliteiten die je bij privé-ritten goed kunt gebruiken. Daarom adviseren wij om hem “bij te tellen”. Daarnaast bespaar je (gevoelsmatig) bijtelling, omdat de auto er duurder uitziet, dan dat hij is. 😉

 

LeaseAholic waardering: een BUSINESS 7

 

Fotografie credits: Fotograaf van Hoof – Exclusive automotive photography

Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience

Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience

Altijd al willen weten hoe een elektrische auto of waterstofauto rijdt? Die ervaring kun je heel makkelijk opdoen tijdens de EV Experience. Deze wordt van 2 t/m 4 oktober gehouden op het vernieuwde Circuit Zandvoort. De (garage)deuren zijn dagelijks geopend van 10:00...

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Het coronavirus heeft het reisgedrag van werknemers ingrijpend veranderd.  Ruim een kwart* van de zakelijke rijders wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken. Ook privé-kilometers nemen af, met uitzondering van die voor vakanties met de eigen auto. Het is...

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

De Nationale Auto Awards hebben een verkiezing georganiseerd voor diverse doelgroepen en bedrijven in de autobranche. Denk daarbij aan het beste schadeherstelbedrijf, universeel autobedrijf, autorijschool van het jaar, maar ook de Autopersonality of the Year. Mijn...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Loopkantstraat 25,
5405 AC, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394