Rijtest Mercedes-Benz A 180 d

door | nov 10, 2018

Mercedes-Benz vernieuwt zijn modellen in rap tempo, zo ook de A-Klasse. Mercedes’ kleinste ontvangt de laatste innovaties op het infotainmentgebied en dat is best bijzonder, gezien de modelpositionering. Hoe bevalt ons de nieuwe A? We zochten het uit tijdens een rijtest met de Mercedes-Benz A 180 d.

Stap voorwaarts

Met de geheel nieuwe ‘A’ gaf Mercedes-Benz in 2012 het startsein voor een verjonging van het merk. De nieuweling is bestemd voor de 30-plusser met een royaal inkomen en dat hebben ze in Stuttgart geweten. Grotendeels door de herziene A-Klasse van 6 jaar geleden, is de gemiddelde leeftijd van het koperspubliek verlaagd. Het doel dat Mercedes voor ogen had is dus behaald, maar de tijd staat niet stil en dus staat de volgende generatie alweer klaar. Op veel gebieden gaat die nóg een stap verder.

De nieuwe A-Klasse is van binnen een echte eyecatcher. Het exterieur valt in verhouding tot het interieur een stuk minder op. De auto is een fraaie combinatie van sportiviteit en elegantie. De Iridium zilver-carrosseriekleur (met een meerprijs van € 714,-) heeft een mooie diepte. De meegeleverde 16 inch lichtmetalen velgen hebben zowel voor- als nadelen. Voor het oog hadden ze een maatje groter gemogen, maar qua comfort geniet je des te meer van de kleinere wielen, doordat de bandwang groter is.

MBUX: onmisbaar voor de zakelijke rijder

Bij zijn introductie viel de A-Klasse vooral op, vanwege zijn hypermoderne MBUX-infotainmentsysteem. De bediening hiervan gaat via twee fraaie, grote schermen. Over hoe het werkt kunnen we kort zijn: alles werkt intuïtief. De indeling is logisch en nog een belangrijk pluspunt: in het testweekend hebben we geen één hapering opgemerkt. Alleen is er voor de spraakbediening ruimte voor verbetering. Wanneer je een radiostation of straat opnoemt, krijg je regelmatig ‘ik kan u niet verstaan’ als reactie. De navigatie functioneert over het algemeen prima en wordt in zowel 2D als 3D weergegeven.

Wat ons verder opvalt, is de perfecte afwerking en prettig aanvoelende materialen. Iets dat je ook wel mag verwachten in deze prijsklasse. Wanneer we de bestuurdersstoel in de gewenste stand instellen, nemen we achterin plaats. We ontdekken dat de ruimte op de tweede zitrij prima is, maar niet uitzonderlijk in deze klasse.

Mercedes blijft dieselen

Hoewel andere premium merken de dieselmotor vaarwel zeggen (kijk maar naar Volvo en Lexus), blijft Mercedes in de zelfontbrander geloven. Dat vinden wij een gedurfde zet van Mercedes en mede daarom testen wij de dieselversie: de A 180 d.

Onze A-Klasse wordt aangedreven door een 1.5 liter viercilinder met 116 pk en 260 Nm koppel. Standaard is de krachtbron gekoppeld aan een zeventraps DCT-automaat, die over het algemeen soepel schakelt, maar in de eco-modus een ietwat luie indruk maakte. Desondanks zijn de motor en transmissie een gouden combi voor wat betreft het brandstofverbruik. Wie rustig met de rechtervoet omgaat komt eenvoudig onder de 4,5 liter per 100 km. Ons testverbruik is 4,1 liter/100 km en dat terwijl we ook regelmatig, tot op zekere hoogte, de sportieve kant van de auto benaderden. De hoeveelheid pk’s en koppel is voldoende voor deze auto. Zeker voor de zakelijke rijder, die vooral snelwegkilometers maakt.

Conclusie rijtest Mercedes-Benz A 180 d

Na een testweekend met de A-Klasse werd ons iets snel duidelijk: deze auto is fijn, heel erg fijn zelfs! Het exterieur is een stapje voorwaarts, terwijl het interieur hele grote sprongen maakte. Het infotainmentsysteem functioneert prettig, mede door de bediening via de twee haarscherpe displays. Toch is er nog wat ruimte voor verbetering betreft de spraakbediening. De dieselmotor en automaat zijn daarentegen een gouden combinatie. Met een gemiddeld testverbruik van 4,1 liter/100 km is dat een buitengewoon goede score. Qua bijtelling levert het helaas geen voordeel op: in 2019 wordt er gewoon 22% bijtelling gerekend. Maar dat geldt ook voor zijn concurrenten. 

Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience

Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience

Altijd al willen weten hoe een elektrische auto of waterstofauto rijdt? Die ervaring kun je heel makkelijk opdoen tijdens de EV Experience. Deze wordt van 2 t/m 4 oktober gehouden op het vernieuwde Circuit Zandvoort. De (garage)deuren zijn dagelijks geopend van 10:00...

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Het coronavirus heeft het reisgedrag van werknemers ingrijpend veranderd.  Ruim een kwart* van de zakelijke rijders wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken. Ook privé-kilometers nemen af, met uitzondering van die voor vakanties met de eigen auto. Het is...

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

De Nationale Auto Awards hebben een verkiezing georganiseerd voor diverse doelgroepen en bedrijven in de autobranche. Denk daarbij aan het beste schadeherstelbedrijf, universeel autobedrijf, autorijschool van het jaar, maar ook de Autopersonality of the Year. Mijn...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43,
5406 AN, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394