Tesla Model S 75D – leaseauto test voor leaserijder

door | dec 17, 2018

Een bijzondere auto en tegelijkertijd ook weer niet. Eigenlijk is het een exoot en toch rijden er zoveel van rond. We hebben het over de Tesla Model S, die vanaf 2019 mensen niet meer alleen kan overtuigen met zijn lage bijtelling van 4%. Vanaf 2019 wordt het namelijk 4% en 22%. Waar hij zich nog meer mee kan onderscheiden, zoeken we uit tijdens een uitgebreide weekendtest.

Waar een lage bijtelling niet goed voor is…

Voor degene die niet precies meer weten, hoe het succes van de Tesla Model S is ontstaan, leggen we het graag uit. Ruim één jaar na zijn Amerikaanse marktintroductie zette Tesla in augustus 2013 voet op Nederlandse bodem. Opvallend is dat Tesla destijds tot en met eind december bijna 1.200 exemplaren op NL-kentekenplaten wist te krijgen. En dat terwijl het een nieuw, onbekend automerk betreft, waar wij Nederlanders normaliter niet in vertrouwen. Tesla heeft het tegendeel bewezen.

Ook in de jaren die daarop volgden (2014, 2015 en 2016) nam het aantal verkochte Model S’en toe. Het gaat respectievelijk om 1.468, 1.891 en 2.149 stuks. Uiteraard is het verkoopsucces voornamelijk te danken aan de interessante bijtellingsregels van afgelopen jaren. In 2013 kwam de Model S in aanmerking voor 0% bijtelling, al werd dat per 1 januari 2014 bijgesteld naar 4%.

Vanaf volgend jaar gaan de bijtellingsregels nogmaals op de schop. Ditmaal in het nadeel voor alle Tesla-modellen. Per 1 januari 2019 betaal je 4% bijtelling tot max. € 50.000,-. Over het andere deel van de cataloguswaarde rekent de overheid 22% bijtelling. Wie nu nog een nieuwe Tesla wenst, kan beter snel zijn en de lage bijtelling voor 5 jaar laten vastleggen.

19 inch wielen groot genoeg

Afijn, genoeg gepraat over de verkoopcijfers en bijtellingsregels. Het is tijd voor de Model S 75D, die we een weekend ervaarden. Laten we beginnen met het exterieurdesign, want wát blijft de Model S een fraaie auto. Ondanks dat hij al 5 jaar deel uitmaakt van het Nederlandse straatbeeld, blijven we ons hoofd omdraaien wanneer we er eentje spotten. Dat was afgelopen testweekend niet nodig, aangezien we hem nu zelf mochten beleven.

De Model S die je nu ziet, is uitgevoerd in donkerblauw i.c.m. verchroomde accenten en beschikt over 19 inch wielen. Optisch zijn ze groot genoeg, al zijn er ook 21 inch-exemplaren beschikbaar.

Aangenaam interieur

Niet alleen de buitenzijde mag er zijn. Ook het interieur is erg aangenaam. Het aanwezige panoramadak zorgt voor een ruimtelijk gevoel. De lichte bekleding heeft voor- en nadelen: het is mooi, maar wordt snel vuil. Naar onze mening is de afwerking prima en voelen de materialen uitstekend aan. Desondanks merkten wij tijdens het rijden zo nu en dan kleine kraakgeluiden op.

De stoelen zijn voelbaar Amerikaans: lekker ruim, maar voor ons Europeanen soms een tikkeltje te groot. Toch kunnen de bestuurder en bijrijder hun stoel uitstekend naar wens instellen. Van hoofdsteun tot vulling van de rugleuning.

Het interieur is mede aangenaam, dankzij het grote 17 inch touchscreen. Door een recente update is de bediening nog wat logischer dan voorheen. Tevens reageert het systeem erg snel, wat voor een prettige gebruikerservaring zorgt.

Comfortabel en absurd snel

De Model S staat bekend om zijn comfortabele rijeigenschappen en daar zijn we het 100% mee eens. Gevoelsmatig zweeft de auto over de weg, dankzij de adaptieve luchtvering die via het touchscreen op hoogte instelbaar is. Oneffenheden in het wegdek worden nauwelijks doorgegeven en dat maakt van de Model S een prettige reisauto.

Naast comfortabel is hij ook absurd snel. Ondanks dat het de instapversie betreft, met een 75 kWh-accupakket, accelereert hij van 0-100 km/h in 4,4 seconden. Voor je gevoel duurt het korter. Waarschijnlijk omdat je geen motorgeluid hebt om op te oriënteren. De topsnelheid van de Model S 75D bedraagt 225 km/h.

Wat is de ACCUradius van de Model S?

Die vraag werd ons in het testweekend talloze keren gesteld. Het antwoord is simpel en geldt ook voor een benzine- of dieselauto: afhankelijk van je rijstijl. In de praktijk is een afstand van 350 km zeker haalbaar. Volgens de NEDC komt de Model S 75D 490 km ver, maar dat is een theoretisch rijbereik. Een elektrische auto is, net als een benzine- of dieselauto, gevoelig voor weersomstandigheden.

Iedere Tesla is op te laden via een 230V-stopcontact, bij een (snel)laadpunt of een Tesla Supercharger. Laatstgenoemde is de meest snelle manier en laadt tot 270 km/per uur bij 120 kW.

Conclusie rijtest: Tesla Model S 75D

De Model S is een auto waar altijd wel iets over te vertellen valt. Men raakt simpelweg niet uitgepraat over Tesla in het algemeen en dat is natuurlijk geweldig. De door ons gereden Model S 75D is beeldschoon van buiten en aangenaam van binnen. Het grote 17 inch touchscreen functioneert uitstekend en het materiaalgebruik is goed. De stoelen zijn iets te ruim doch prima instelbaar. Ook overtuigt hij ons met zijn acceptabele actieradius, comfortabele rijeigenschappen en fluisterstille sportwagenprestaties. Kortom, de Model S kan de zakelijke rijder met meer zaken overtuigen dan alleen bijtelling!

Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience

Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience

Altijd al willen weten hoe een elektrische auto of waterstofauto rijdt? Die ervaring kun je heel makkelijk opdoen tijdens de EV Experience. Deze wordt van 2 t/m 4 oktober gehouden op het vernieuwde Circuit Zandvoort. De (garage)deuren zijn dagelijks geopend van 10:00...

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Het coronavirus heeft het reisgedrag van werknemers ingrijpend veranderd.  Ruim een kwart* van de zakelijke rijders wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken. Ook privé-kilometers nemen af, met uitzondering van die voor vakanties met de eigen auto. Het is...

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

De Nationale Auto Awards hebben een verkiezing georganiseerd voor diverse doelgroepen en bedrijven in de autobranche. Denk daarbij aan het beste schadeherstelbedrijf, universeel autobedrijf, autorijschool van het jaar, maar ook de Autopersonality of the Year. Mijn...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43,
5406 AN, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394