Conclusie
De Kia Optima is binnen de KIA familie een onbekendere, maar niet minder interessantere leaseauto. Als leaserijder is de Optima PHEV jouw ideale kandidaat. Je rijdt comfortabel, hebt veel luxe en kan relatief veel elektrische kilometers (54km) maken. Ondanks de kleinere kofferbak slaat de weegschaal duidelijk over naar “overwegen”. Als je in de markt bent voor een goede zakenauto, kijk dan zeker naar de Kia Optima PHEV. Doordat hij Plug-in techniek aan boord heeft, hoef je hiervoor weinig BPM te betalen en is hij erg scherp geprijsd. Deze KIA ontvangt niet voor niets van ons een BUSINESS 8.

Introductie
Vanaf 2012 is de KIA Optima op de Nederlandse markt gezet en gelijk ook als hybride beschikbaar gekomen. Sindsdien zijn er een aantal faceliften geweest. En na de laatste facelift in 2015 is de Plug-In Hybrid versie toegevoegd. KIA noemt hem tegenwoordig KIA Optima PHEV. Deze is  net op tijd in 2016 beschikbaar gekomen. Want de leaserijder kon zichzelf toen een 15% bijtellingscadeautje geven. Nu heeft de Optima PHEV hetzelfde bijtellingspercentage als zijn niet-Plug-In broertjes. Wij onderzochten of de PHEV versie nog steeds de harten van de leaserijder sneller kan laten kloppen. We kunnen alvast verklappen dat het antwoord JA is, dus zoek het adres van de Kia dealer maar alvast op.

Leaserijders keuze

  • Meest gekozen uitvoering:     ExecutiveLine (60%), DynamicLine (40%)
  • Meest gekozen opties:            Geen opties mogelijk. Opties zijn verwerkt in de uitvoeringen
  • Meest gekozen accessoires:   niet bekend
  • Meest gekozen kleuren:          Meest gekozen: Gravity Blue (31,6%). 88% kiest voor Aurora Black, Graphite of Gravity Blue

Onze keuze

  • Uitvoering:      ExecutiveLine
  • Opties:             Geen opties mogelijk
  • Accessoires:   Bumperbeschermfolie, lichtmetalen velgen set 18”
  • Kleur(en):       Exterieur: Gravity Blue, Aurora Black

De 10 aanschafcriteria voor de Kia Optima PHEV

Ruimte en gemak
Voorin: De Optima is opvallend ruim binnenin. Vanwege de rijke uitrusting heb je veel knoppen voor je neus. Ze zijn overzichtelijk gegroepeerd. Het navigatiescherm is een beetje naar de bestuurder gedraaid. De stoelen zijn comfortabel. De zittingen zijn bovengemiddeld lang. Ze kunnen niet handmatig verlengd worden. Vanwege het panorama schuif-/kanteldak kun je beter voor de Business DynamicLine (zonder panoramadak) kiezen als je langer dan 1,90meter bent.

Achterin: De ruimte van voorin zet zich door op de achterbank. Ook achterin zorgt het panorama/schuifdak voor een beetje minder hoofdruimte, maar verder is er een overvloed aan ruimte. De achterpassagiers hebben dezelfde luxe als de voorpassagiers zoals: achterbankverwarming, 12V én USB aansluiting.
Bagageruimte: Voor zijn bagageruimte zul je niet voor de PHEV kiezen. Deze heeft namelijk 307 liter. Het accupakket zorgt ervoor dat je niet de “normale” 510 liter tot je beschikking hebt. De bagageruimte is netjes afgewerkt al is het opletten voor de naar binnendraaiende kofferbakstangen en de kabels van de luidsprekers die aan de hoedenplank bevestigd zijn.
Opbergvakken: De Optima heeft ouderwets grote portiervakken en veel opbergvakken in de middenconsole voor zelfs het draadloos opladen van je telefoon.

 Veiligheid (5 sterren) & luxe
Veiligheid: De KIA Optima behaalt de volledige 5 sterren veiligheidsscore tijdens de botsproef van Euro NCAP. Dit komt o.a. door het volledige alfabet aan standaard veiligheidsvoorzieningen: A.B.S., E.S.C., V.S.M., H.A.C aangevuld met 7 airbags.

Naast deze passieve veiligheid is er ook actieve veiligheid in de vorm van rijbaanassistentie, autonoom remsysteem, adaptieve cruise control, dodehoekdetectie. Deze veiligheid is alleen (standaard) beschikbaar op de ExecutiveLine.

Luxe: De PHEV is beschikbaar in twee uitvoeringen. Een Business DynamicLine en een Business ExecutiveLine. De eerste heeft uiteraard het ABC leasepakket (Achteruitrijcamera, Bluetooth carkit en Cruise Control), maar daarnaast standaard ook een navigatiesysteem (geïntegreerde TomTom), verwarmbare voorstoelen en stuurwiel, Harman Kardon geluidssysteem en LED verlichting rondom. De ExecutiveLine vult deze rijke uitrusting aan met o.a. verwarmbare achterbank, ventileerbare voorstoelen, panorama schuif-/kanteldak en DAB+.

Elektrisch kunnen rijden is ook een luxe. KIA geeft aan dat met een opgeladen accupakket 54km elektrisch mogelijk is. Ook tot 130km/h reden wij makkelijk elektrisch. Complimenten voor KIA!

De Optima wordt standaard met twee laadkabels geleverd. Zodat je thuis (via 220V) en bij openbare laadpalen kunt laden. Een thuislaadstation dien je zelf of je baas aan te schaffen. Als je deze zelf aanschaft, dan zijn er mogelijkheden om deze kosten van je bijtelling af te trekken.

Comfort versus sportiviteit
De wielen van de Optima staan ver uit elkaar. Dat betekent veel comfort. Zelfs met de standaard 17” lichtmetalen wielen behoudt de Optima zijn comfort. De automaat, adaptieve cruise control, rijbaan assistent verhogen het comfort alleen maar. Heerlijk! Een ideale snelwegcruiser voor de kilometervreter!

Zakelijke uitstraling & design
De looks van deze KIA zijn duidelijk gericht op de zakelijke rijd(st)er. Dat blijkt ook uit de kleurkeuze van de leaserijder voor donkere kleuren (88%). Het is een combinatie van merken geworden die voor een eigen gezicht zorgen. In de lijnen werd bijvoorbeeld regelmatig een Mercedes herkent, maar ook een Opel Insignia. De neus is een duidelijk herkenbare KIA neus.

KIA werkt hard aan een betrouwbare reputatie. De 7 jaar garantie is een unieke in automotive land. Dat zorgt voor scherpe leasetarieven en tevreden berijders.

Qua status behoort KIA niet tot de Duitse drie, maar het is een stabiel automerk met een prettige vleug emotie.

Emotie versus ratio
De emotie wordt steeds verder verweven in het design van nieuwe KIA’s. Deze Optima laat een beetje emotie zien. Zie de chromen daklijn die doorloopt tot aan de achterklep. Tevens is er een streepje glimmend zilver op de neus, onder de portieren en achterbumper geplaatst. Emotioneler wordt het niet. Maar dat hoeft ook niet voor de zakelijke rijder. Die gaat rationeel gezien voor deze KIA. De ruimte en rijke uitrusting zorgen ruimschoots voor voldoende ratio.

Carkit, navigatie & audio
Carkit: De carkit werkt goed, maar is helaas niet via Voice Controle te bedienen.
Navigatie: Het navigatiescherm komt van TomTom en is voorzien van Live Services. Je wordt keurig om de files geleidt en de afritten worden erg duidelijk voorgegeven. Het is goed dat automerken deze specifieke navigatiekennis uitbesteden.

Audio: Op het audiovlak is KIA ook wezen shoppen. Bij Harman Kardon. Deze leverancier zorgt met 10 speakers, een subwoofer en externe versterker voor een goed geluid. Vooral in combinatie met digitale radio (DAB+) zorgt dit voor een snaarstrak geluid.

Prestatie (205pk, 0-100: 9,4 sec., 192 km/h, verbruik (1:…) & trekgewicht (0 kg)
De KIA is voorzien van een 2.0 liter motor die gecombineerd met het accupakket 205pk levert. Doordat de KIA een stevige 1680kg weegt is de 0-100km/h in 9,4 seconden geklaard.

Het daadwerkelijke verbruik van deze PHEV is ten tijde van het schrijven nog niet opgenomen in de lijst van www.werkelijkverbruik.nl (waarin tankpasgegevens van leaserijders verwerkt zijn).

Het is opvallend dat zijn broertje (de Niro) leverbaar is met een trekgewicht van 1300kg, maar deze Optima PHEV kan geen fietsendrager meenemen.

Bijtelling (22%, € 284,- o.b.v. 40,8%) & aanschaf (vanaf € 37.995,-)
Met een tenaamgesteld kenteken in 2017 geniet deze KIA Optima PHEV van 22% bijtelling. De basis PHEV (Business DynamicLine) is er vanaf € 37.995,- excl. Kosten rijklaar maken. Dat komt overeen met een maandelijkse bijtelling van € 284,- o.b.v. 40,8% inkomstenbelasting. Dat is bij 52% inkomstenbelasting € 362,- bijtelling per maand. Allemaal te danken aan het verbruiksverlagende accupakket in de kofferbak.

Bij de geteste Business ExecutiveLine is de bijtelling € 322,- bij 40,8% belasting. Bij 52% inkomstenbelasting betaal je € 410,- netto bijtelling per maand.

De goedkoopste Optima is een diesel en kost minimaal € 31.495,- (fiscaal). De zakelijke rijder betaalt dan € 236,- bijtelling per maand. De goedkoopste benzine uitvoering zal met zijn € 55.995,- een zeldzame verschijning blijven.

Leaseprijs (€ 609,- excl. BTW 60mnd./20.000km)

De KIA Optima al te leasen vanaf € 609,- bij een looptijd van 5 jaar (60mnd) en 20.000km/jaar. Dit is namelijk een Full Operational Leasetarief. Hier zitten alle autokosten in verwerkt, zoals ROB (Reparatie Onderhoud Banden), verzekering, wegenbelasting etc. De dieselende Optima’s hebben een vergelijkbare leaseprijs. De benzine Optima is een stuk duurder qua leaseprijs.

Voor een persoonlijk en gratis leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.

Waardevastheid

KIA heeft met hun 7 jaar garantie een stevige basis neergelegd voor een goede betrouwbaarheid en daardoor ook een goede restwaarde. Ook de goede verkoop van de kleinere Picanto en grotere Sportage zorgen voor een trouwe klantenkring. De Optima is de onbekendere KIA. Maar vooral met zijn passagiersruimte, rijke uitrusting en comfortabel onderstel is dit model aantrekkelijk voor de leaserijder en later particuliere rijder.

Conclusie De Kia Optima is binnen de KIA familie een onbekendere, maar niet minder interessantere leaseauto. Als leaserijder is de Optima PHEV jouw ideale kandidaat. Je rijdt comfortabel, hebt veel luxe en kan relatief veel elektrische kilometers (54km) maken. Ondanks de kleinere kofferbak slaat de weegschaal duidelijk over naar “overwegen”. Als je in de markt bent voor een goede zakenauto, kijk dan zeker naar de Kia Optima PHEV. Doordat hij Plug-in techniek aan boord heeft, hoef je hiervoor weinig BPM te betalen en is hij erg scherp geprijsd. Deze KIA ontvangt niet voor niets van ons een Business 8.

BEOORDELING: EEN BUSINESS 8

Voor persoonlijk leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.
Fotografie: FOTOGRAAF Van Hoof

Hybride voor de leaserijder, Toyota RAV4

De nieuwe RAV4 moet meer lol bieden, aldus Toyota. Kijk, dat horen we graag over auto’s. We namen de nieuwe Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-tone een weekje op pad voor een rijtest. Indrukwekkende verschijningDe volledig nieuwe Toyota RAV4 is een imposante verschijning....

Toyota Mirai – rijtest

Conclusie Voor 79.990 euro een aandeel kopen in de toekomst? Het kán! Voor dat bedrag rijdt de Toyota-dealer de Mirai voor, de eerste betaalbare auto met vooruitstrevende waterstoftechniek. En, voor wie nog in het heden leeft, zoals u en wij, met slechts vier procent...

Rijtest Mercedes-Benz A 180 d

Mercedes-Benz vernieuwt zijn modellen in rap tempo, zo ook de A-Klasse. Mercedes’ kleinste ontvangt de laatste innovaties op het infotainmentgebied en dat is best bijzonder, gezien de modelpositionering. Hoe bevalt ons de nieuwe A? We zochten het uit tijdens een...

Mitsubishi Outlander PHEV – rijtest

Conclusie De Mitsubishi Outlander PHEV heeft meer pluspunten, dan minpunten. De pluspunten zijn: ruimte, uitrusting, uiterlijk. De minpunten zijn zijn hogere gewicht en enkele kleine aandachtspunten die Mitsubishi geen moeite kosten om die bij een volgende Outlander...

De Jaguar I-Pace is de toekomst voor de leaserijder

Wat gaaf is het om in de ‘nu-nog-zeldzame’ Jaguar i-Pace te rijden! Nu nog zeldzaam, we hadden er namelijk tijdens onze rijtest nog geen één in het wild gespot, maar we verwachten er in 2019 veel van te zullen zien. Jaguar heeft er namelijk nu al duizenden van...

Subaru XV nodigt uit tot avontuur

Iedereen kent het automerk Subaru van de rally-auto’s. De nieuwste crossover van Subaru, de XV, is alweer tijdje uit maar je ziet ze nauwelijks. Om erachter te komen of dit terecht is, namen we de Subaru XV een weekje mee. Op avontuur Jaren geleden heb ik een paar...

De 7 schoonheden van de DS 7 Crossback – leaserijderstest

Al in de 17e eeuw werden in Frankrijk de zeven schoonheden bepaald. Ze zijn natuurlijk niet één-op-één te vergelijken met een auto, maar we vonden na de rijtest dat de DS 7 Crossback zoveel unieke schoonheden heeft, dat we deze leaserijdersrijtest in het teken hebben...

Mazda3 SkyActiv-D 116 is onopvallend opvallend

Het C-segment is in korte tijd flink vernieuwd. Na onder andere de Mercedes-Benz A-Klasse en Ford Focus, heeft nu Mazda zijn ‘3’ in het nieuw gestoken. Wij testten de zuinige Mazda3 SkyActiv-D 116. Rijdt de auto net zo sportief als dat hij eruit ziet? Hoe bevalt het...

Renault Kadjar – rijtest

Conclusie De Renault Kadjar scoort op elk punt een ruime voldoende. Eigenlijk laat hij nergens steken vallen en scoort zelfs extra goed op bijv. bagageruimte. Het is geen uitgesproken auto op bijvoorbeeld sportief of comfortabel gebied, maar gewoon een goede auto met...

Ford Mondeo ST-Line – rijtest

Conclusie De Ford Mondeo ST-Line is gemaakt voor de 2017 bijtellingsregels. De leaserijder kan (bijna) niet meer kiezen voor een verlaagde bijtellingscategorie en daarom maakt men weer emotionele keuzes. Je gaat voor de auto die je aanspreekt. En dat doet de ST-Line...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij. De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43, 5406 AN, Uden info@leaseaholic.nl tel: +31(0)41-3305576 kvk: 66127394