Conclusie
De Ford Mondeo ST-Line is gemaakt voor de 2017 bijtellingsregels. De leaserijder kan (bijna) niet meer kiezen voor een verlaagde bijtellingscategorie en daarom maakt men weer emotionele keuzes. Je gaat voor de auto die je aanspreekt. En dat doet de ST-Line zeker. Zijn sportieve uiterlijk gecombineerd met zijn degelijke onderstel, ruimte en betrouwbare techniek zorgen voor een aantrekkelijk totaalpakket voor de leaserijder. Als je heel veel ruimte wilt, kies dan voor de Wagon. Mocht je luxe ook belangrijk vinden, dan moet je er gewoon bij bestellen wat je wenst. De Ford Mondeo ST-Line krijgt van ons een BUSINESS 8,5!

Introductie

De Ford Mondeo is al sinds 1993 een bekend gezicht op de Nederlandse snelwegen. Jarenlang heeft de Mondeo goede verkoopaantallen laten zien, echter door de komst van de verschillende bijtellingscategorieën zijn de aantallen ingezakt. Sinds 2017 hebben we weer één bijtellingscategorie 22% (elektrische en waterstofauto’s niet meegerekend). De leaserijder zal in 2017 niet meer louter fiscaal gedreven zijn, maar ook emotioneel. Dat biedt kansen voor Ford met hun zojuist geïntroduceerde ST-Line modellen. De Mondeo ST-Line is ontwikkeld voor de zakelijke rijder die het uiterlijk belangrijker vindt, dan luxe. Het exterieur onderscheidt zich door een sportievere voor- en achterbumper, verlaagde ophanging, honingraatdesign grille en lichtmetalen velgen. Het interieur geniet van sportieve stoelen met rode stiksels, lederen stuurwiel, aluminium pedalen én een startknop!

Leaserijders keuze

  • Meest gekozen uitvoering:      1.5 TDCi Titanium Wagon
  • Meest gekozen opties:             SYNC 3 Navi incl. automatisch inparkeren
  • Meest gekozen accessoires:   Trekhaak, lichtmetalen velgen/winterbanden
  • Meest gekozen kleuren:          Magnetic (donker grijs)

Onze keuze

  • Uitvoering:     ST-Line met 203pk benzine of 180pk diesel
  • Opties:            Business Pack, Visibility Pack en Winterpack
  • Accessoires:   Kledinghanger, trekhaak met afneembare kogel
  • Kleur(en):        White Platinum, Guard (grijs) en Deep Impact Blue

De 10 aanschafcriteria voor de Ford Mondeo ST-Line

Ruimte en gemak
Voorin: De Mondeo geeft je wat je verwacht. Een zee aan ruimte met veel functionele opbergvakken. De stoelleuningen zitten goed. Het zitvlak had wat langer gemogen. Je kunt je armen goed links en rechts kwijt en de versnellingspook ligt goed binnen handbereik.

Achterin: Bij deze ST-Line vinden we de 5-deurs uitvoering het mooist staan, maar de echte ruimte krijg je bij de (station)wagon uitvoering. Bij de 5-deurs zitten drie grote volwassenen goed op de achterbank, maar de aflopende daklijn merk je. De beenruimte is gewoon goed!
Bagageruimte: De 5-deurs carrosserie heeft tussen de 458 – 550 liter ruimte. Dat hangt af of je kiest voor (ruimtebesparend) reservewiel of tyre repair kit.

Opbergvakken: Alle opbergvakken zitten op de gewenste plekken, dus in de deuren en meerdere in de middenconsole inclusief bekerhouders. Ford heeft net als Volvo een handige opbergplek vóór de versnellingspook.

 Veiligheid (5 sterren) & luxe
Ford behaalt met de Mondeo de volledige 5 sterren veiligheidsscore via Euro NCAP. De Mondeo zet geen nieuwe maatstaven voor wat betreft veiligheidsvoorzieningen, maar geeft de Mondeo genoeg airbags mee om 5 maximaal te scoren op de botsproef.

Ford heeft standaard FordEasy Fuel. En is dit nu veiligheid of gemak? Dat laatste in ieder geval. De tankdop draait namelijk mee met de tankklep. Je hoeft hem nooit open apart te draaien.

Daarnaast biedt Ford Rear Inflatable Seatbelts. Oftewel: opblaasbare gordels. Bij een botsing vergroten de gordels zich tot een 5 maal zo groot oppervlak waarover de krachten van de impact zich kunnen verspreiden.

Luxe: Als je luxe belangrijker vindt dan een sportief uiterlijk, kies dan voor de Titanium uitvoering. De ST-Line moet het meer van zijn uiterlijk hebben. Uiteraard kun je zijn innerlijk oppoetsen met aantrekkelijke opties. Deze verhogen wel de maandelijkse bijtelling én leaseprijs.

Comfort versus sportiviteit
Ondanks zijn verlaagde ophanging en standaard lichtmetalen velgen blijft de Mondeo een goede snelwegcruiser met behoud van zijn sportieve karakter. Onze testauto had zelfs één maat grotere velgen 19” dan standaard voor een ST-Line. Maar Ford laat weer zien dat hun onderstellen van de hoogste kwaliteit zijn. Het onderstel blijft comfortabel, zelfs met deze 19inch lichtmetalen velgen.

Zakelijke uitstraling & design
Door de sportieve looks gaat er wel iets aan zakelijke uitstraling verloren, maar afhankelijk van de exterieurkleur kun je de Mondeo extra sportief of zakelijk er uit laten springen. De meeste leaserijders kiezen voor Magnetic (donker grijs), wat hem goed staat. Houd wel rekening dat de lijnen over de flank minder opvallen met een donkerdere kleur.

De kenmerkende “Aston Martin-achtige” neus zal niemand ontgaan. Deze zorgt voor zowel sportiviteit als klasse.

Emotie versus ratio
De emotie spat van de Ford Mondeo ST-Line. Hij is niet gemaakt voor rationele boekhouders, maar voor mensen die willen laten zien dat ze vierkant achter hun autokeuze staan! Dit wordt bevestigd door de lagere voor- en achterbumper, zij-skirts, honingraatgrille en lichtmetalen velgen. De spoiler op de achterklep is een optie die hem niet misstaat.

Carkit, navigatie & audio
De carkit werkte erg goed. Men heeft niet door dat je vanuit de auto belt.

Het inspreken van navigatiebestemmingen werkte helaas niet altijd goed. Het “ouderwets” intoetsen van navigatiebestemmingen gaat goed. Het scherm is erg overzichtelijk en goed ingedeeld. Het laat een goede indruk achter.

Via het multifunctionele stuurwiel kun je veel zaken bedienen, zoals cruise control, volume en telefoon. Het werkt allemaal goed. De audiokwaliteit is goed. De digitale radio DAB+, welke onderdeel is van het Business Pack, is een echte aanvulling.

Prestatie (180pk, 0-100: 8,4 sec., 225 km/h, verbruik (1: 17) & trekgewicht (1600kg)
De Ford ST-Line is leverbaar met twee benzine motoren (160 en 203pk) en twee diesel motoren (150 en 180pk). Wij reden de meest verkochte uitvoering 2.0 180pk diesel, althans dat verwachten wij. De snelste diesel en benzine motoren passen het beste bij deze ST-Line. Deze sterke diesel sleurt de 1602kg zware Mondeo in 8,4 sec naar 100 en een top van 225km/h.

Via www.werkelijkverbruik.nl blijkt dat alle leaserijders een dieselverbruik van 1:17 realiseren. Dat is evenveel als de 150pk diesel.

Bijtelling (22%, € 228,- o.b.v. 40,8%) & aanschaf (vanaf € 30.425,-)
De Mondeo is er al vanaf € 30.425,- (fiscaal) en € 228,- netto bijtelling per maand. De goedkoopste ST-Line (benzine) kost € 36.200,- en € 271,- bijtelling. Onze 2.0 TDCi met 180pk kost € 39.825,- zonder opties. En dat resulteert in een bijtelling van € 298,- per maand bij 40,8% inkomstenbelasting.

Onze geteste Mondeo heeft een aantal opties zoals: Business Pack, Comfort Seat Package en Winter Pack. Daardoor kostte hij € 46.790,- en € 350,- netto bijtelling per maand.

Leaseprijs (€ 435,- excl. BTW 60mnd./20.000km)
De vanaf leaseprijs voor een Ford Mondeo ST-Line is € 435,- excl. BTW op basis van 60 maanden en 20.000km per jaar. Dat is op basis van Full Operational Lease. Hier zitten alle autokosten in verwerkt, zoals ROB (Reparatie Onderhoud Banden), verzekering, wegenbelasting etc. Via Ford Lease hebben we ook de leaseprijs van de Mondeo ST-Line 180pk diesel opgevraagd en die komt uit op: € 699,-

Voor een persoonlijk en gratis leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.

Waardevastheid
De Mondeo biedt veel waar voor zijn geld in de vorm van veel ruimte, zeer goede wegligging en betrouwbare techniek. De veiligheidsvoorzieningen lopen niet voor op de rest, maar zijn wel voldoende aanwezig.

Het exterieur en interieur zijn toekomstbestendig en daarmee verzekert Ford zich van een goede restwaarde. De afgelopen jaren zijn er in Nederland wat minder Mondeo’s verkocht, hopelijk zijn dat er genoeg voor de occasionmarkt de aankomende jaren. Anders zoeken handelaren wel hun Mondeo’s in het buitenland.

Conclusie

De Ford Mondeo ST-Line is gemaakt voor de 2017 bijtellingsregels. De leaserijder kan (bijna) niet meer kiezen voor een verlaagde bijtellingscategorie en daarom maakt men weer emotionele keuzes. Je gaat voor de auto die je aanspreekt. En dat doet de ST-Line zeker. Zijn sportieve uiterlijk gecombineerd met zijn degelijke onderstel, ruimte en betrouwbare techniek zorgen voor een aantrekkelijk totaalpakket voor de leaserijder. Als je heel veel ruimte wilt, kies dan voor de Wagon. Mocht je luxe ook belangrijk vinden, dan moet je er gewoon bij bestellen wat je wenst. De Ford Mondeo ST-Line krijgt van ons een Business 8,5!

BEOORDELING: EEN BUSINESS 8,5

Voor persoonlijk en vrijblijvend leaseadvies, kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.
Fotografie: Joey Jacobs

Kia Optima PHEV – rijtest

Conclusie De Kia Optima is binnen de KIA familie een onbekendere, maar niet minder interessantere leaseauto. Als leaserijder is de Optima PHEV jouw ideale kandidaat. Je rijdt comfortabel, hebt veel luxe en kan relatief veel elektrische kilometers (54km) maken. Ondanks...

Mitsubishi Outlander PHEV – rijtest

Conclusie De Mitsubishi Outlander PHEV heeft meer pluspunten, dan minpunten. De pluspunten zijn: ruimte, uitrusting, uiterlijk. De minpunten zijn zijn hogere gewicht en enkele kleine aandachtspunten die Mitsubishi geen moeite kosten om die bij een volgende Outlander...

Toyota Mirai – rijtest

Conclusie Voor 79.990 euro een aandeel kopen in de toekomst? Het kán! Voor dat bedrag rijdt de Toyota-dealer de Mirai voor, de eerste betaalbare auto met vooruitstrevende waterstoftechniek. En, voor wie nog in het heden leeft, zoals u en wij, met slechts vier procent...

Hyundai Kona Electric review voor de leaserijder

Toch wel één van de auto’s waar veel (zakelijke) rijders op zaten te wachten. Met de Kona Electric bedient Hyundai zowel de liefhebber van de SUV als de elektrische rijder. Daarnaast belooft Hyundai een actieradius die we alleen nog maar tegenkomen in het hogere...

De Jaguar I-Pace is de toekomst voor de leaserijder

Wat gaaf is het om in de ‘nu-nog-zeldzame’ Jaguar i-Pace te rijden! Nu nog zeldzaam, we hadden er namelijk tijdens onze rijtest nog geen één in het wild gespot, maar we verwachten er in 2019 veel van te zullen zien. Jaguar heeft er namelijk nu al duizenden van...

Mazda3 SkyActiv-D 116 is onopvallend opvallend

Het C-segment is in korte tijd flink vernieuwd. Na onder andere de Mercedes-Benz A-Klasse en Ford Focus, heeft nu Mazda zijn ‘3’ in het nieuw gestoken. Wij testten de zuinige Mazda3 SkyActiv-D 116. Rijdt de auto net zo sportief als dat hij eruit ziet? Hoe bevalt het...

Rijtest Jeep Compass, voor de bijtellende leaserijder

Jeep, het merk dat bekend is geworden vanwege de Tweede Wereldoorlog. Er werden er toen tussen 1941 en 1945 640.000 van gemaakt. Voorzien van een 2,2 liter motor met 60 pk gecombineerd met niet te veel technische snufjes. Tussen de Willys MB Jeep en de door ons...

De 7 schoonheden van de DS 7 Crossback – leaserijderstest

Al in de 17e eeuw werden in Frankrijk de zeven schoonheden bepaald. Ze zijn natuurlijk niet één-op-één te vergelijken met een auto, maar we vonden na de rijtest dat de DS 7 Crossback zoveel unieke schoonheden heeft, dat we deze leaserijdersrijtest in het teken hebben...

Volvo V40 – test voor de leaserijder

Conclusie Doordat de Thor-koplampen nu ook op de V40 zitten hoort hij helemaal bij de Volvo familie. Na deze Volvo V40 test concluderen we: de sterke punten zijn behouden, goede stoelen, veel veiligheidsvoorzieningen en een goed onderstel. Enkele verbeterpunten: meer...

Renault Kadjar – rijtest

Conclusie De Renault Kadjar scoort op elk punt een ruime voldoende. Eigenlijk laat hij nergens steken vallen en scoort zelfs extra goed op bijv. bagageruimte. Het is geen uitgesproken auto op bijvoorbeeld sportief of comfortabel gebied, maar gewoon een goede auto met...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij. De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43, 5406 AN, Uden info@leaseaholic.nl tel: +31(0)41-3305576 kvk: 66127394