Conclusie
Voor 79.990 euro een aandeel kopen in de toekomst? Het kán! Voor dat bedrag rijdt de Toyota-dealer de Mirai voor, de eerste betaalbare auto met vooruitstrevende waterstoftechniek. En, voor wie nog in het heden leeft, zoals u en wij, met slechts vier procent bijtelling. De Mirai is ruim en rijdt als een goede elektrische auto. Speciaal is hij ook en toch kun je er iedereen mee op pad sturen. Tot 350 of zelfs 400 kilometer ver, en dat is een compliment waard aan de fabrikant. In zijn details is het een vertrouwde Toyota, met bijvoorbeeld het touch & go navigatiesysteem. Twee luxe captain’s seats achterin én een 361 liter metende kofferbak zijn de kersen op de taart. Voor ons is de Toyota Mirai een BUSINESS 8 waard. 

Introductie
De Toyota Mirai herbergt een prachtig staaltje techniek, maar  loopt – of rijdt – daar niet mee te koop. Hij ziet er best imposant uit, met zijn uitgeklopte wielkasten, enorme zwarte luchtinlaten in de voorbumper en zijn hoge kont. Maar los daarvan is het een moderne sedan zoals vele andere. Een déjà-vu, maar niet heus. Want in Nederland rijden er nog geen tien van rond, dus de kans dat je de Mirai echt hebt ontmoet staat vrijwel gelijk aan een ufo-melding.

Waterstoftechniek is nog verre van ingeburgerd in Nederland. Er zijn maar ’n paar auto’s te koop die het aan boord hebben. En daarbij, je kunt er maar op drie plekken in het land mee tanken: in Rhoon, Arnhem en Helmond. Het kip-en-eiverhaal kortom.

Toch geschiedt de aandrijving… elektrisch! Dat werkt zo: wanneer je waterstof mengt met lucht krijg je een uitstoot van elektriciteit en waterdamp. De elektriciteit gaat naar een accu die de wielen aandrijft, de waterdamp eindigt via de uitlaat als een schoon plasje water op het Nederlandse asfalt.

Een aantal autofabrikanten investeert in waterstoftechniek. Toyota is de eerste die een auto op de markt brengt tegen een relatief betaalbare prijs van 79.990 euro. Tot nu toe is een handjevol Mirai’s in Nederland verkocht, waarvan één aan een particulier. Onze Mirai van Oostendorp Autolease is de enige dealer-demonstratie auto van Nederland.

Leaserijders keuze

  • Meest gekozen uitvoering:      er is maar één uitvoering
  • Meest gekozen opties:            Toyota Touch 2 with Go navigatie
  • Meest gekozen accessoires:   niet bekend
  • Meest gekozen kleuren:          zilver, donkerblauw, zwart

(bron: Toyota Japan)

Onze keuze

  • Uitvoering:      er is maar één uitvoering
  • Opties:            Toyota Touch 2 with Go navigatie
  • Accessoires:   niet bekend
  • Kleur(en):        Wit

De 10 aanschafcriteria voor de Toyota Mirai

Ruimte en gemak
Voorin: Achter het stuur van de Mirai zit voor je gevoel ‘op de bok’. Deze hoge zit verwacht je eerder in een SUV. Een goed overzicht heb je zo wel en als vanzelf neem je een ontspannen, comfortabele rijstijl aan. Sportief rijden past niet bij deze sedan.

Achterin: De achterbank bestaat eigenlijk uit twee royale captain’s seats, gescheiden door een middenconsole met daarin de bediening voor de stoelverwarming. De zit en de hoofdruimte zijn prima, maar wat je mist is ruimte onder de voorstoelen. Je kunt je voeten daar niet kwijt.

Bagageruimte: Redelijk. Dat komt doordat Toyota de forse waterstoftanks van samen 122 liter én een accupakket achterin kwijt moest. Niettemin heeft Toyota van het bagageruim liefst 316 keurig afgewerkte liters weten te redden.

Opbergvakken: En ook opbergvakken zijn er genoeg, in de portieren en de middenconsole, zoals we van Toyota gewend zijn. Het interieur is daardoor opvallend praktisch.

 Veiligheid & luxe
Normaal gesproken krijgt u van ons de Euro NCAP score van elke testauto. Maar deze keer houdt u die tegoed, want de botsbestendigheid van de Mirai is nog niet getest.

Op papier ziet het veiligheidspakket er goed uit, met natuurlijk abs, een batterij airbags, adaptieve cruise control en lane departure warning.

Luxe: Alhoewel de waterstoftechniek voor een groot gedeelte de prijs bepaalt, kom je er qua luxe niet bepaald bekaaid vanaf. Lederen bekleding, gescheiden climate control, navigatiessysteem en een JBL geluidssysteem zijn standaard. 

Comfort versus sportiviteit
De Mirai rijdt vooral comfortabel. Doordat de zware brandstoftanks en de accu’s laag in de auto zijn geplaatst, kun je best sportief door de bochten, maar altijd voel je dan de hoogte van de auto.  

Zakelijke uitstraling & design
Toyota is een degelijk merk, maar de Mirai ziet er zeker niet standaard uit. Als je de auto ziet, dan zie je een gewone sedan met een speciaal tintje.

“Heb ik deze Toyota eerder gezien?” vraag je je af. Waarschijnlijk heb je de auto niet eerder rijdend gezien. In Nederland rijden er namelijk nog geen tien rond.

Mocht je er één gezien hebben, dan wordt hij indrukwekkender naarmate je er langer naar kijkt. Met zijn 4,9 meter lengte is hij niet klein. Zijn voorbumper is ronduit imposant. Zijn achterkant blijft wennen. Zijn kofferklep is hoog met een hooggeplaatste rode reflectorband. De vorm van de achterlichten komt overeen met de roosters in de voorbumper.

Emotie versus ratio
De keuze voor een Mirai kan zowel emotioneel als rationeel zijn. Hij oogt als een normale sedan, maar tegelijkertijd is hij hoger dan normaal, heeft hij een bijna agressieve voorbumper en uitgeklopte wielkasten. Binnenin is hij opvallend praktisch.

Carkit, navigatie & audio
Carkit, navigatiesysteem en JBL-audio zijn één geheel. Het bekende Toyota Touch & Go. Daardoor werkt het intuïtief.  De carkit is makkelijk te bedienen via het Touch 2 with Go Plus en je bent goed te verstaan. Met het JBL-audiopakket – elf speakers! – kun  je, ook al heb je dan geen motorgeluid, voor geluidsoverlast zorgen.

Dat kan zomaar per ongeluk, want de bedieningsknoppen zijn verzonken in de glazen rand, waardoor je niet voelt welke knop je indrukt. Beter is dan ook het volume te bedienen vanaf het multifunctionele stuurwiel. Je krijgt dan bovendien geen vette vingerafdrukken op de glazen middenconsole.

Prestatie waterstof (154 pk, 0-100: 9,6 sec., 178 km/h, actieradius 350 – 400 km)
Waterstof is de brandstof die elektriciteit opwekt en daarmee de voorwielen aandrijft. Een lege tank is in drie minuten weer gevuld. Met waterstof van 700 bar (hoge druk waterstof) rijd je 350 tot 400 km. Een volle tank met 122 liter waterstof kost 60 euro.  Op één liter rijd je dus drie kilometer, 1 op 3. Dit verbruik kun je niet vergelijken met de consumptie van benzine of diesel.

Bijtelling (4%, € 109,- per maand) & aanschaf (€ 79.990,-)
Met een aanschafprijs van € 79.990,- is deze reis naar de toekomst niet goedkoop, maar de overheid beloont de Mirai met 4% bijtelling.

Daarnaast komt de Mirai in aanmerking voor de MIA (milieu investeringsaftrek, 36% over € 50.000,-) en 75% VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-investeringen).

Leaseprijs Toyota Mirai
De Toyota Mirai is unieke. Hij is nog amper verkocht en er zijn nauwelijks  concurrenten. Hierdoor is het onmogelijk om op basis van historische en praktijkdata een leaseprijs te formuleren. En niet iedere leasemaatschappij kan een leaseprijs voor een waterstofauto berekenen. Wij kunnen u in contact brengen met de juiste persoon bij Oostendorp Autolease.

Waardevastheid
Waterstofauto’s zijn nog bijna niet verkocht, dus verwacht niet makkelijk een tweedehandse op de kop te tikken. Een demonstratieauto van een dealer of de importeur lijkt het hoogst haalbare. Je mag er wel van uitgaan dat de restwaarde zal toenemen naar mate er meer waterstoftankstations komen. Nu geldt bijna wat de heer G.Ek er voor over heeft.

Conclusie
Voor 79.990 euro een aandeel kopen in de toekomst? Het kán! Voor dat bedrag rijdt de Toyota-dealer de Mirai voor, de eerste betaalbare auto met vooruitstrevende waterstoftechniek. En, voor wie nog in het heden leeft, zoals u en wij, met slechts vier procent bijtelling. De Mirai is ruim en rijdt als een goede elektrische auto. Speciaal is hij ook en toch kun je er iedereen mee op pad sturen. Tot 350 of zelfs 400 kilometer ver, en dat is een compliment waard aan de fabrikant. In zijn details is het een vertrouwde Toyota, met bijvoorbeeld het touch & go navigatiesysteem. Twee luxe captain’s seats achterin én een 361 liter metende kofferbak zijn de kersen op de taart. Voor ons is de Toyota Mirai een BUSINESS 8 waard. 

BEOORDELING: EEN BUSINESS 8

Voor persoonlijk leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.
Fotografie: FOTOGRAAF Van Hoof Met dank aan: Oostendorp Autolease

Ford Mondeo ST-Line – rijtest

Conclusie De Ford Mondeo ST-Line is gemaakt voor de 2017 bijtellingsregels. De leaserijder kan (bijna) niet meer kiezen voor een verlaagde bijtellingscategorie en daarom maakt men weer emotionele keuzes. Je gaat voor de auto die je aanspreekt. En dat doet de ST-Line...

Kia Optima PHEV – rijtest

Conclusie De Kia Optima is binnen de KIA familie een onbekendere, maar niet minder interessantere leaseauto. Als leaserijder is de Optima PHEV jouw ideale kandidaat. Je rijdt comfortabel, hebt veel luxe en kan relatief veel elektrische kilometers (54km) maken. Ondanks...

Hyundai Kona Electric review voor de leaserijder

Toch wel één van de auto’s waar veel (zakelijke) rijders op zaten te wachten. Met de Kona Electric bedient Hyundai zowel de liefhebber van de SUV als de elektrische rijder. Daarnaast belooft Hyundai een actieradius die we alleen nog maar tegenkomen in het hogere...

De 7 schoonheden van de DS 7 Crossback – leaserijderstest

Al in de 17e eeuw werden in Frankrijk de zeven schoonheden bepaald. Ze zijn natuurlijk niet één-op-één te vergelijken met een auto, maar we vonden na de rijtest dat de DS 7 Crossback zoveel unieke schoonheden heeft, dat we deze leaserijdersrijtest in het teken hebben...

Mitsubishi Outlander PHEV – rijtest

Conclusie De Mitsubishi Outlander PHEV heeft meer pluspunten, dan minpunten. De pluspunten zijn: ruimte, uitrusting, uiterlijk. De minpunten zijn zijn hogere gewicht en enkele kleine aandachtspunten die Mitsubishi geen moeite kosten om die bij een volgende Outlander...

Tesla Model S 75D – leaseauto test voor leaserijder

Een bijzondere auto en tegelijkertijd ook weer niet. Eigenlijk is het een exoot en toch rijden er zoveel van rond. We hebben het over de Tesla Model S, die vanaf 2019 mensen niet meer alleen kan overtuigen met zijn lage bijtelling van 4%. Vanaf 2019 wordt het namelijk...

De Jaguar I-Pace is de toekomst voor de leaserijder

Wat gaaf is het om in de ‘nu-nog-zeldzame’ Jaguar i-Pace te rijden! Nu nog zeldzaam, we hadden er namelijk tijdens onze rijtest nog geen één in het wild gespot, maar we verwachten er in 2019 veel van te zullen zien. Jaguar heeft er namelijk nu al duizenden van...

Rijtest Jeep Compass, voor de bijtellende leaserijder

Jeep, het merk dat bekend is geworden vanwege de Tweede Wereldoorlog. Er werden er toen tussen 1941 en 1945 640.000 van gemaakt. Voorzien van een 2,2 liter motor met 60 pk gecombineerd met niet te veel technische snufjes. Tussen de Willys MB Jeep en de door ons...

Rijtest Mercedes-Benz A 180 d

Mercedes-Benz vernieuwt zijn modellen in rap tempo, zo ook de A-Klasse. Mercedes’ kleinste ontvangt de laatste innovaties op het infotainmentgebied en dat is best bijzonder, gezien de modelpositionering. Hoe bevalt ons de nieuwe A? We zochten het uit tijdens een...

Volvo V40 – test voor de leaserijder

Conclusie Doordat de Thor-koplampen nu ook op de V40 zitten hoort hij helemaal bij de Volvo familie. Na deze Volvo V40 test concluderen we: de sterke punten zijn behouden, goede stoelen, veel veiligheidsvoorzieningen en een goed onderstel. Enkele verbeterpunten: meer...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij. De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43, 5406 AN, Uden info@leaseaholic.nl tel: +31(0)41-3305576 kvk: 66127394