Conclusie
Doordat de Thor-koplampen nu ook op de V40 zitten hoort hij helemaal bij de Volvo familie. Na deze Volvo V40 test concluderen we: de sterke punten zijn behouden, goede stoelen, veel veiligheidsvoorzieningen en een goed onderstel. Enkele verbeterpunten: meer ruimte en een groter display voor navigatie. De T3 is de lekkerste motor tijdens dagelijks gebruik. Pas op met het mooie witte interieur/stuurwiel. Voor je het weet ben je aan het schrobben.

Wij waarderen de Volvo V40 met een BUSINESS 8,5!

Introductie
De Volvo V40 heeft voor Volvo gezorgd voor een nog stevigere voet tussen de deur bij leaserijders. Want toen de V40 in 2014 14% bijtelling kreeg in combinatie met de meeste pk’s in die bijtellingscategorie, 190PK maar liefst, stonden de leaserijders in de rij! Het succes van 2014 heeft in 2016 een andere gedaante aangenomen. De V40 heeft namelijk een facelift gekregen. Onder andere de koplampen die reeds op de XC90 te vinden waren, hebben hun weg nu ook gevonden naar de vernieuwde V40. Wij zochten uit of de V40 hiermee nog steeds aantrekkelijk is voor de leaserijder.

Leaserijders keuze

  • Meest gekozen uitvoering:     Nordic+ 45%, Nordic 23%
  • Meest gekozen opties:           Sensus Connect met Premium Audio by Harman Kardon, getint glas achterportieren/achterklep, DAB+, BLIS, dode hoek camera
  • Meest gekozen accessoires:  Lichtmetalen wielen 17” of 18”, trekhaak, exterior styling kit, lastdragers, dakspoiler
  • Meest gekozen kleuren:         Zwart (Onyx Black), zilver (Bright Silver) en blauw (Amazon Blue)

Onze keuze

  • Uitvoering:      Nordic+
  • Opties:            Sensus Connect met Premium Audio by Harman Kardon
  • Accessoires:   DAB+, 18” Narvi velgen, kunststof mat bagageruimte
  • Kleur(en):        Blauw (Mussel Blue), zilver (Inscription Electric Silver)

De 10 aanschafcriteria voor de Volvo V40

Ruimte en gemak
Voorin: Hier ervaar je voldoende ruimte. Dat komt mede doordat de V40 geen hoge middenconsole heeft. De knoppen op de middenconsole zijn overzichtelijk en makkelijk te bedienen. Gelukkig geen minimalisme aan knoppen. De zit voorin is goed, ook voor de ondersteuning van je onderbenen. Tja, goede stoelen en Volvo horen nu eenmaal bij elkaar!  

Achterin: De ruimte achterin is voor de benen van volwassenen goed, de hoofdruimte is net aan. Als je ook het panoramisch dak bestelt, dan verlies je wat extra hoofdruimte.
Bagageruimte: De bagageruimte heeft een redelijk volume van 335 liter. Gelukkig voorzien van een standaard neerklapbare achterbank in 40/60% verdeling.
Opbergvakken: Er zijn genoeg opbergvakken. Namelijk in de portieren, in de middenconsole, onder de armsteun en ook nog eens achter de bedieningsknoppen van de middenconsole. Helemaal niets te klagen!

 Veiligheid & luxe
Veiligheid: wordt bij Volvo met de hoofdletter V geschreven. Alle standaard veiligheidssystemen die je van een Volvo verwacht zitten op de V40. Interessant zijn de items waarmee Volvo zich onderscheidt. Namelijk standaard een voetgangersairbag, SOS knop bij de achteruitkijkspiegel en City Safety. City Safety is een geavanceerd actieve remassistent die tot 50km/h een botsing probeert te voorkomen of de impact hiervan sterk reduceert. Daarom ontvangt V40 een 5 sterren van EuroNCAP.

Luxe: is er standaard genoeg voor de zakelijke rijder met o.a. airconditioning, bluetooth en een kleurenscherm t.b.v. radio / CD / MP3. Daarom raden wij het optionele Business Pack Connect aan. Dit uitgebreide pakket omvat o.a. Sensus navigatie, Park Assist achter en Cruise Control en kost tussen de € 795,- en € 1.795,- afhankelijk van de gekozen V40 uitvoering. Het Bluetooth en navigatiesysteem werken erg goed al mag het scherm voor de navigatiesysteem wel groter uitgevoerd worden. Onze V40 heeft een crème-kleurig stuurwiel, wat er mooi uitziet, maar vermoedelijk wel regelmatig een schoonmaakdoekje kan gebruiken. Door het stuurwiel heen kijk je op een digitaal dashboard die je naar je stemming kunt aanpassen. Elegant, Eco (met verbruiksindicator of Performance (met rode toerenteller).

Comfort versus sportiviteit
De standaard aanwezige 16” of 17” lichtmetalen velgen (afhankelijk van de uitvoering) zorgen voor zowel veel comfort als voor een dynamische rijstijl. In de optielijst kun je tot maximaal 19” gaan. Naarmate de velgen groter worden, wordt de V40 sportiever maar gaat er ook iets van het comfort verloren. 

Zakelijke uitstraling & design
Met een Volvo kun je altijd voor komen rijden. Er zijn geen negatieve associaties met het merk. Hooguit is er de kritiek: “dat is een veilige en degelijke keuze”. Maar is dat nu kritiek of jaloezie? 

Emotie versus ratio
De ratio is bij een Volvo meer aanwezig dan de emotie. Dat komt ook doordat Volvo vaak de verstandige keuze genoemd wordt. De prijzen zijn goed, het product is goed en de restwaardes zijn goed. Maar bedenk dat Volvo steeds meer aandacht geeft aan de emotionele kant. Zie hiervoor ook de nieuwe mooie Thor koplampen die zijn overgenomen van de XC90.  Daardoor is gelijk voor iedereen duidelijk dat dit het facelift model is!

Bij deze facelift horen ook nieuwe exterieurkleuren zoals deze Amazon Blue. Als we het over emotie hebben, dan zorgt deze kleur voor veel verschillende reacties. Love it or hate it! We love it! Al duurde het een paar dagen.

Carkit, navigatie & audio
De carkit van de Volvo werkt goed. Men heeft bijna niet door dat je in de auto zit. Handig tijdens woon-werkverkeer.

Het navigatiesysteem werkt goed, maar het scherm is in deze tijd al weer wat aan de kleine kant.

De standaard audio is afdoende, maar het is niet het sterkste punt van de V40. Onze tip, ga voor een optionele audio uitbreiding. Voor slechts € 695,- extra is een Nordic voorzien van 10 High Performance luidsprekers en 5 x 130 Watt versterker.

Prestatie (T3 152pk, 0-100: 8,3 sec., 210km/h, verbruik (1:18) & trekgewicht (1500kg)
We reden met de “midden-motor” de T3 met 152pk. Die keurig tussen de T2 122pk en T4 190pk valt. De T staat voor Turbo en dat merk je goed. Al vanaf lage toeren is de turbo wakker en zorgt voor goede prestaties.

Het praktijkverbruik van de Volvo V40 is 1:18,2. Voor een benzinemotor een zeer keurige waarde! Dit verbruik is afkomstig van www.werkelijkverbruik.nl waarin de tankpasgegevens van leaserijders verwerkt zijn.

Bijtelling 22% voor alle V40’s (€ 208,- per maand o.b.v. 40,8%)
De T3 is verkrijgbaar vanaf € 29.915,- (fiscale waarde) en heeft 22% bijtelling en kost dan maandelijks € 224,- aan netto bijtelling (o.b.v. 40,8% inkomstenbelasting). De V40 is ook leverbaar met een T2 motor en kost dan minimaal € 27.915,- (fiscale waarde) en met ook 22% bijtelling kost deze maandelijks € 208,- aan netto bijtelling.

Leaseprijs (€ 419,- excl. BTW 60mnd./20.000km)
Zakelijk kun je de Volvo V40 al leasen vanaf € 419,- op basis van operationele lease. Dus inclusief alle vaste autokosten. Daardoor zijn er bijna geen verrassingen meer in de vaste autokosten. 

Private leaseprijs (€ 369,- incl. BTW 48mnd./10.000km)
De Volvo V40 doet het erg goed bij private lease rijders. Met een private lease maandbedrag van € 369,- rijd je al een Volvo V40 T2 Nordic. Hier zit bij inbegrepen: onderhoud, wegenbelasting, verzekering en vervangend vervoer na 48uur. Brandstofkosten zijn voor de berijder. Meer snelheid is te behalen bij de V40 T3 Cross Country. Als private lease aanbieding is de V40 ook verkrijgbaar als T2 Nordic+ en als Cross Country met T3 motor.

Waardevastheid
Volvo is en blijft een waardevast merk. De benzinemotoren hebben allen een moderne turbo motor die voor goede prestaties zorgt. De ruimte achterin is redelijk goed voor dit type auto. Het uiterlijk is behoorlijk tijdloos. Het interieur is modern vormgegeven, maar enkel op bepaalde punten kan deze iets verbeterd worden, zoals een groter navigatiesysteem en de afwerking van de raambediening zit in een simpele kunststof inleg. Waar Volvo op kleine punten verbetering kan laten zien, onderscheid de Volvo zich positief op andere kleine punten. Bijv. drie i.p.v. 2 ruitensproeiers op de motorkap en een tankklep die de tankdop vervangt.

Conclusie

Doordat de Thor-koplampen nu ook op de V40 zitten hoort hij helemaal bij de Volvo familie. Na deze Volvo V40 test concluderen we: de sterke punten zijn behouden, goede stoelen, veel veiligheidsvoorzieningen en een goed onderstel. Enkele verbeterpunten: meer ruimte en een groter display voor navigatie. De T3 is de lekkerste motor tijdens dagelijks gebruik. Pas op met het mooie witte interieur/stuurwiel. Voor je het weet ben je aan het schrobben. Wij waarderen de Volvo V40 met een BUSINESS 8,5!

BEOORDELING: EEN BUSINESS 8,5

Voor persoonlijk leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.

Volvo V60 Twin Engine – rijtest

Conclusie De Volvo V60 D6 Twin Engine (voorheen Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid) is nog steeds een uniek en aantrekkelijk aanbod. Het is niet alleen de enige diesel/hybride* die Nederland rijk is, maar het is ook een compleet plaatje wat aangeboden wordt, namelijk:...

Volvo V40 – test voor de leaserijder

Conclusie Doordat de Thor-koplampen nu ook op de V40 zitten hoort hij helemaal bij de Volvo familie. Na deze Volvo V40 test concluderen we: de sterke punten zijn behouden, goede stoelen, veel veiligheidsvoorzieningen en een goed onderstel. Enkele verbeterpunten: meer...

Mazda3 SkyActiv-D 116 is onopvallend opvallend

Het C-segment is in korte tijd flink vernieuwd. Na onder andere de Mercedes-Benz A-Klasse en Ford Focus, heeft nu Mazda zijn ‘3’ in het nieuw gestoken. Wij testten de zuinige Mazda3 SkyActiv-D 116. Rijdt de auto net zo sportief als dat hij eruit ziet? Hoe bevalt het...

Subaru XV nodigt uit tot avontuur

Iedereen kent het automerk Subaru van de rally-auto’s. De nieuwste crossover van Subaru, de XV, is alweer tijdje uit maar je ziet ze nauwelijks. Om erachter te komen of dit terecht is, namen we de Subaru XV een weekje mee. Op avontuur Jaren geleden heb ik een paar...

Renault Kadjar – rijtest

Conclusie De Renault Kadjar scoort op elk punt een ruime voldoende. Eigenlijk laat hij nergens steken vallen en scoort zelfs extra goed op bijv. bagageruimte. Het is geen uitgesproken auto op bijvoorbeeld sportief of comfortabel gebied, maar gewoon een goede auto met...

Kia Optima PHEV – rijtest

Conclusie De Kia Optima is binnen de KIA familie een onbekendere, maar niet minder interessantere leaseauto. Als leaserijder is de Optima PHEV jouw ideale kandidaat. Je rijdt comfortabel, hebt veel luxe en kan relatief veel elektrische kilometers (54km) maken. Ondanks...

Tesla Model S 75D – leaseauto test voor leaserijder

Een bijzondere auto en tegelijkertijd ook weer niet. Eigenlijk is het een exoot en toch rijden er zoveel van rond. We hebben het over de Tesla Model S, die vanaf 2019 mensen niet meer alleen kan overtuigen met zijn lage bijtelling van 4%. Vanaf 2019 wordt het namelijk...

Opel Grandland X doet zijn naam eer aan

Is de dieselmotor ten dode opgeschreven? Welnee, er zijn nog steeds talloze modellen leverbaar met een dieselmotor, waaronder de Opel Grandland X. Wij reden Opels grootste SUV met een 1.5 liter CDTI-dieselkrachtbron. Is deze auto interessant voor zakelijk gebruik? Dat...

Rijtest Kia e-Niro, de ideale elektrische schoonzoon

We hebben al behoorlijk wat elektrische auto’s mogen testen en elke keer was het plaatje niet compleet. Ondanks dat elektrische auto’s opvallend veel aandacht krijgen in de media, twijfelden we regelmatig of die media-aandacht wel terecht was. Want bijna elke...

Mitsubishi Outlander PHEV – rijtest

Conclusie De Mitsubishi Outlander PHEV heeft meer pluspunten, dan minpunten. De pluspunten zijn: ruimte, uitrusting, uiterlijk. De minpunten zijn zijn hogere gewicht en enkele kleine aandachtspunten die Mitsubishi geen moeite kosten om die bij een volgende Outlander...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43,
5406 AN, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394